ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    מה צריך להכין לקראת פתיחת תיק גירושין ברבנות?

    כל מה שחשוב לדעת לגבי הליך פתיחת התיק ברבנות, מה צריך להביא, וכיצד ניתן לבצע פתיחת תיק באופן מקוון

    מה צריך להכין לקראת פתיחת תיק גירושין ברבנות?

    הליך הגירושין מתקיים באמצעות בית הדין הרבני, שהוא הכתובת החוקית לגירושין בישראל, עבור בני זוג יהודים. לאחר שהוחלט על סיום הנישואין, יש להחליט האם מתבצע הליך גירושין בהסכמה או תביעת גירושין שלא בהסכמה. מה משמעות כל אחד מההליכים? וכיצד מתבצעת פתיחת תיק גירושין?

    תוכן עניינים

    תביעה או הסכם?

    • גירושין בהסכמה – כאשר שני הצדדים מסכימים על סיום הנישואין ויישום הליך הגירושין, על הצדדים להגיע להסכם גירושין שיכלול את כל הנושאים המהותיים שנוגעים לגירושין: הסכמה על סידור הגט והכתובה, אחריות הורית, זמני שהות עם הילדים, מזונות, חלוקת רכוש וכדומה.
    • תביעת גירושין – כאשר הצדדים לא מצליחים להגיע להסכמה לגבי מהות הגירושין ולגבי התחומים הנידונים בהקשר זה, על הצדדים לנהל תביעת גירושין. במצב כזה מוגשת תביעה והצדדים מוזמנים לדיון בבית הדין הרבני.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      כיצד זה מתבצע בפועל?

      במקרה של תביעה – יש להגישה לבית הדין הרבני כשם שמגישים תביעה לבית המשפט. התביעה מוגשת באיזור המגורים המשותף האחרון של הצדדים, ועליה להכיל את כל הפרטים ואת כל עילות הגירושין. התביעה מוגשת בטופס ייעודי בשלושה עותקים למזכירות בית הדין, וכדאי לשמור עותק של התביעה שהוגשה, חתום בחותמת "התקבל", עם תאריך ההגשה.

      במקרה של גירושין בהסכמה – יש להביא לבית הדין הרבני את הסכם הגירושין. אם בחרתם לאשר את ההסכם בבית המשפט לענייני משפחה, עליכם להביא גם את פסק הדין שאישר את ההסכם. כמו כן עליכם לצרף לתביעה גם תעודות זהות של הצדדים + ספח.

      בית הדין הרבני בודק את הסכם הגירושין, גם במקרה בו ההסכם אושר על ידי בית המשפט לענייני משפחה, ומוודא כי אין תוכן הנוגד את ההלכה. לאחר מכן, אם בית הדין מצא שהכל תקין, בית הדין יקבע מועד לטקס הגט ויזמנם.

      אילו מסמכים יש להכין לקראת פתיחת תיק גירושין ברבנות?

      • תעודת זהות
      • תעודת נישואין
      • כתובה
      • הסכם גירושין – אם הסכם הגירושין אושר בבית המשפט למשפחה קודם לכן, יש לצרף גם את פסק הדין.
      • אישור תשלום אגרה

      כמו כן, לטקס סידור הגט יש להגיע בלבוש צנוע בהתאם לתקנות בית הדין הרבני ומלווים בעדים (אחד מטעם האישה ואחד מטעם האיש) המכירים את בני הזוג.

      חתירה לשלום בית

      יש להוסיף כי בית הדין הרבני שואף לסייע לבני הזוג להגיע למצב של שלום בית, לפני שיאשר את הגירושין. מבחינה פרקטית, על הצדדים להגיש טופס בקשה ליישוב הסכסוך, לאחריו יוזמנו לדיון בו ייערך ניסיון לפשר על מחלוקת ולהשיג שלום בית.

      יש להוסיף כי בית הדין הרבני שואף לסייע לבני הזוג להגיע למצב של שלום בית, לפני שיאשר את הגירושין

      האם כדאי לנהל תיק גירושין בהסכמה?

      הדרך הטובה ביותר לניהול תיק גירושין היא בהסכמה. ניהול תיק גירושין בהסכמה חוסך מאבקים משפטיים, חוסך כסף רב וחוסך זמן יקר.

      את המשאבים הרבים שתחסכו בניהול התיק בהסכמה תוכלו לנתב לאפיקים של טיפול והסתגלות לחיים במתכונת החדשה של גרושים, במיוחד כאשר יש לכם ילדים, שזקוקים לתמיכה והדרכה לאחר השינוי שנכפה עליהם.

      תיק גירושין שינוהל בהסכמה עשוי להתנהל במשך חודשים ספורים במקום במשך שנים, למנוע מקרים קשים של מסורבי גט ולעלות לכם פחות כסף באופן ניכר. כך שבמקום שתשלמו בין עשרות למאות אלפי שקלים על הליכים משפטיים ארוכים ומייגעים, תוכלו לשלם בין אלפי לעשרות אלפי שקלים על הסכם גירושין שיסתיים באופן מהיר יחסית.

      בנוסף תיק גירושין שינוהל בהסכמה יתנהל בדרך המתאימה לכם, בזמנים הנוחים לכם, ויסתיים בהסכם גירושין שעונה על הצרכים שלכם. כמובן שבכל הסכם גירושין תדרשו להתפשר לכיוון הצד השני, אך במרבית המקרים הפשרה עדיפה לשני הצדדים מאשר הנחתת החלטות מלמעלה.

      הסטטיסטיקה מראה כי בני זוג שערכו הסכם גירושין מרוצים באופן כללי יותר מההסכם מאשר בני זוג שפנו לנהל תיק גירושין באמצעות תביעות בערכאות המשפטיות.

      מומלץ לעשות את מירב המאמצים על מנת לנהל את תיק הגירושין בהסכמה, באופן שיבטיח לדאוג לכל הזכויות שלכם מקשר הנישואין.

      פתיחת תיק גירושין מקוון

      באפשרותכם לפתוח תיק גירושין באופן מקוון, אלו השלבים:

      תשלום אגרה באופן מקוון באמצעות כרטיס אשראי ובאופן מאובטח. בעמוד הזה בחרו בתשלום אגרה, חלון זה ייפתח, בחרו את האגרה הרלוונטית מתוך רשימת איגרות: גוללו קצת מטה ובחרו מתוך "נושא האגרה" את "תביעת גירושין". סוג האגרה: אגרת פתיחת תיק.

      לאחר ששילמתם את האגרה, היכנסו למנוע חיפוש הטפסים של בתי הדין הרבניים ובחרו בהליך הרלוונטי עבורכם:

      • הגשת תביעה – כתב תביעה
      • כניסה למערכת ההזדהות הממשלתית לפתיחת תיק גירושין בהסכמה – פתיחת תיק גירושין בהסכמה
      • גם זה עשוי לעזור לכם: הנחיות לפתיחת תיק גירושין והכרוך בגירושין
      • כעת תוכלו למלא טופס מקוון ושליחת הבקשה לפתיחת התיק
      • תוכלו להתעדכן במערכת ההזדהות הממשלתית לגבי פתיחת התיק.

      מדוע כדאי לפתוח תיק מקוון?

      היתרונות בפתיחת תיק גירושין מקוון הם רבים:

      היתרון הגדול – אין צורך להגיע ישירות לבית הדין הרבני, מדובר בחסכון עצום בזמן ובכסף כאשר ניתן להגיש את המסמכים במחשב.

      חסכון בזמן – מכיוון שמדובר בהליך מקוון, לא תוכלו לעבור לשלב הבא אם פספסתם דבר מה, מה שיסייע לכם לוודא כי הכל הוגש כמו שצריך, ולא יחזור אליכם להגשה נוספת.

      בהליך שאינו מקוון אתם עשויים להגיש מסמכים ולקבל הודעה טלפונית או הודעה בדואר לאחר זמן מה כי חסרים מסמכים, מה שהופך את התהליך למאוד מייגע. בהגשה מקוונת לא תוכלו לסיים את ההליך ללא הגשת כל המסמכים.

      חסכון כספי ואקולוגי – היתרון השלישי מתייחס לכך שאין צורך להדפיס דבר, מה שבהחלט עשוי לחסוך סרבול וכסף עבור חלק מהאנשים, ולעזור לכם על הדרך גם לשמור על איכות הסביבה. לא לכולם יש מדפסת בביתם או במקום עבודתם, מה שיכול לעכב את הגשת המסמכים, ובכך לעכב גם את סיום ההליך.

      כמה עולה לפתוח תיק גירושין ברבנות?

      על מנת לפתוח תיק גירושין בבית הדין הרבני, עליכם יהיה לשלם אגרות לבית הדין הרבני, האגרות נעות בין 100-500 ₪ לכל בקשה ותביעה בנפרד, כך שהעלות תלויה בכם ובכמות הבקשות שתגישו.

      פתיחת תיק גירושין בהסכמה ברבנות

      פתיחת תיק גירושין בהסכמה ברבנות הינה זולה באופן ניכר מאשר במקרים בהם אין הסכמה. האגרה הכרוכה, נכון לשנת 2023, בבקשה משותפת לגירושין הינה בסך של 297 ₪, כמו כן אגרת אישור הסכם גירושין היא בסך של 488 ₪. בנוסף תדרשו לשלם גם עבור תעודת הגירושין וסידור הגט סך של 297 ₪.

      פתיחת תיק גירושין ללא הסכמה ברבנות

      פתיחת תיק גירושין ללא הסכמה בבית הדין הרבני תהייה יקרה יותר.

      ראשית עליכם לפתוח בבקשה ליישוב סכסוך שעלות האגרה עבור הבקשה היא בסך 107 ₪. אם תרצו לצרף לבקשה גם בקשה לקיצור תקופת עיכוב ההליכים תאלצו לשאת באגרה בעלות 297 ₪.

      לאחר תום הליך יישוב הסכסוך, אם תבחרו להמשיך לנהל תביעות גירושין ולא תגיעו להסכמה, תאלצו לשלם סך של 415 ₪ עבור פתיחת תיק גירושין ו297 ₪ עבור תביעת כתובה. אם תבחרו להגיש תביעה לשלום בית תאלצו להפרד מסך של 297 ₪.

      במקרה בו תבחרו לנהל את התביעות הנלוות לגירושין בבית הדין הרבני, תדרשו לכרוך אותן כדין לתביעת הגירושין ולשלם אגרה בעבור כל תביעה. סך של 254 ₪ ככל שמדובר בתביעות מזונות, סך של 379 ₪ ככל שמדובר בתביעות בעניין החזקת ילדים והסדרי שהות, וסך של 542 ₪ בתביעה לחלוקת רכוש. לבסוף תדרשו לשלם גם עבור תעודת הגירושין וסידור הגט סך של 297 ₪.

      חשוב לדעת כי מדובר ברשימה חלקית של האגרות הנפוצות, במקרים בהם במהלך ההליך תעלו בקשות נוספות, כגון בקשות לצווי ביניים, תדרשו לשלם אגרה עבור כל בקשה נוספת, מה שיכול להאמד, בסופו של הליך, בסך כולל של אלפי שקלים.

      לבד או עם עורך דין?

      פתיחת תיק גירושין בבית הדין הרבני בליווי וסיוע מקצועי ימנעו מכם טעויות שעלולות לעלות לכם ביוקר בהמשך.

      כאשר מדובר במצב בו התביעה היא חד צדדית או לא בהסכמה, רוב הסיכוי כי יטיב לכם לקבל יעוץ גירושין להיעזר בעורך דין לגירושין מקצועי המתמחה בתחום, על מנת לסייע לכם בתהליך מכל הבחינות, תוך מיצוי המצב על הצד הטוב ביותר.

      כמו כן, גם כאשר בני הזוג הגיעו להסכמות ביניהם, הם אינם מכירים את המצב המשפטי לאשורו, יתקשו לצפות בעיות שעלולות לצוץ בעתיד והם אינם יודעים על מה מומלץ להתעקש ועל מה ניתן לוותר בעת גיבוש ההסכם. עורך דין לענייני משפחה יוכל לסייע לכם לערוך הסכם גירושין שיצפה פני עתיד ולמנוע מכם טעויות בעריכת הסכם הגירושין.

      כל תיק גירושין בין בני זוג יהודים בישראל מתנהל ברבנות

      בשורה התחתונה, כל תיק גירושין בין בני זוג יהודים בישראל מתנהל בבית הדין הרבני, לו הסמכות הבלעדית לדון בענייני גירושין בין יהודים בישראל.

      לפיכך, בין אם בחרתם לחיות על פי הדת, ובין אם בחרתם לטוס לקפריסין ולהנשא בנישואין אזרחיים ברשות המקומית, לבסוף על מנת לקבל את הגט, תדרשו לנהל את תיק הגירושין בבית הדין הרבני. הקפידו לבוא מוכנים וערוכים לניהול תיק גירושין בערכאה הדתית.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש