ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    פתיחת תיק גירושין ברבנות תל אביב

    גירושין היא תופעה מוכרת ושכיחה בישראל, ואף עולה בשכיחותה משנה לשנה. על מנת להתגרש באופן רשמי, בני הזוג המעוניינים לעשות כן צריכים לפתוח תיק גירושין ברבנות, או בשמה הנוסף בית הדין הרבני.

    התשובה לשאלה באיזו עיר נמצאת הרבנות שבה יש לפתוח את תיק הגירושין, נקבעת בהתאם לאזור המגורים המשותף האחרון של בני הזוג. כמו כן, אף על פי שגירושין היא כאמור תופעה שעולה בשכיחותה, בני זוג רבים אינם יודעים מה דרוש מהם על מנת להשלים הליך גירושין, מה שגורם לפתיחת תיק הגירושין שלהם להיות הליך ארוך ומורכב.

    מאמר זה יסביר מה צריך לעשות כדי לפתוח תיק ברבנות, איך אפשר לברר אם בכלל נפתח תיק גירושין ומה עלותו של פתיחת תיק שכזה. אך תחילה, יציג המאמר פרטים חשובים לגבי הרבנות בתל אביב.

    תוכן עניינים

    רבנות תל אביב

    להלן הפרטים שחשוב לדעת לגבי הרבנות בתל אביב:

    • כתובת: לסר אורי 1 פינת דוד המלך 33.
    • שעות פתיחה: קבלת הקהל ניתנת מימים א'-ה' מ-08:30 ועד 13:30 (פרט לחגים ולערבי חג).
    • טלפון: 5889*
    • פקס: 03-6963997
    • דואר אלקטרוני: telaviv@rbc.gov.il
    • קישור לטפסים בנושאי גירושין בבתי הדין הרבניים: קישור

    בנוסף לכל אלה, חשוב לציין כי ברבנות בתל אביב קיימת נגישות מלאה לבעלי מוגבלויות ובפרט לנכים המתניידים באמצעות כסאות גלגלים.

    איך לפתוח תיק ברבנות

    כדי לפתוח תיק גירושין ברבנות, קרי בבית הדין הרבני, יש להגיש כתב תביעה לערכאה שיפוטית זו. כתב תביעה זה צריך לכלול את העילות לגירושין. כלומר, בן הזוג שמגיש כתב תביעה לבית הדין הרבני צריך להסביר בו למה הוא מעוניין להתגרש. כמו כן, כתב התביעה צריך לכלול את העדויות וההוכחות לקיומן של אותן עילות. עילות נפוצות לגירושין הן:

    • בגידה מצד הגבר/האישה
    • עקרות מצד הגבר/האישה
    • חוסר יכולת של הגבר/האישה לקיים יחסי מין (עקב מום או מחלה)
    • אלימות כלשהי שמי מבני הזוג מפעיל כלפי בן הזוג השני.

    בית הדין הרבני יכול, בהתאם לבקשת מגיש כתב התביעה, לדון גם בנושאים כמו חלוקת רכוש, מזונות, וכן משמורת על הילדים המשותפים שלו ושל בן הזוג ממנו הוא מעוניין להתגרש.

    ואולם, חשוב לציין שפתיחת תיק גירושין בבית הדין הרבני, אינה האפשרות היחידה שעומדת בפני בני זוג המעוניינים להתגרש. אלה יכולים לפנות גם לבית המשפט לענייני משפחה.

    ואולם, חשוב לציין, שמי שפונה לערכאה שיפוטית זו – למעשה אינו מגיש בקשה לפתיחת תיק גירושין, ולכן לא צריך להוכיח שקיימות עילות כלשהן לגירושין. בן הזוג שפונה לבית המשפט לענייני משפחה, צריך להגיש תביעה נפרדת לגבי כל אחד מהנושאים שלגביהם הוא מעוניין בהכרעה מבית המשפט לענייני משפחה (חלוקת רכוש, משמורת על הילדים, מזונות וכיו"ב).

    מה צריך להביא לרבנות לשם פתיחת תיק גירושין

    קיימים שני סוגים של פתיחת תיק גירושין:

    1. פתיחת תיק גירושין בהסכמה
    2. פתיחת תיק גירושין שלא בהסכמה.

    בקשה לפתיחת תיק גירושין בהסכמה יכולה להיות מוגשת רק על ידי בני זוג יהודים שאינם מתגוררים תחת אותה קורת גג. על בני הזוג לערוך ביניהם הסכם גירושין, המסדיר את כל המחלוקות הקיימות ביניהם.

    הסכם זה צריך להיות מובא על ידי בני הזוג לרבנות, על מנת שיקבל את אישורו של בית הדין הרבני. בני הזוג צריכים להביא לרבנות גם את צילום תעודת הזהות של כל אחד מהם (כולל ספח), כדי לוודא שבני הזוג אכן לא מתגוררים תחת אותה קורת גג.

    אחר כך, מזכירות בית הדין הרבני (להלן: המזכירות) מוציאה הזמנה לדיון שבו הסכם הגירושין צפוי להיות מאושר. לדיון זה יכולים להגיע רק בני הזוג עצמם, ועורכי דינם או טוענים רבניים מטעמם. אם ההסכם לא מעורר קשיים הלכתיים למיניהם – הוא מאושר. אז, קובעת המזכירות מועד לסידור הגט. בסוף סידור הגט, הגט נמסר לאישה,

    הדיין בבית הדין הרבני מסביר לבני הזוג אילו מגבלות הלכתיות חלות עליהם, ואז בני הזוג צריכים לבקש מהמזכירות את תעודת הגירושין (עליה על כל אחד מבני הזוג לשלם אגרה), וכן תעודה הלכתית שמאשרת את גירושיהם של בני הזוג.

    בקשה לפתיחת תיק גירושין שלא בהסכמה, מוגשת על ידי אחד מבני הזוג. ואולם, עוד קודם לכן, במצב של חוסר הסכמות בין השניים, עליהם להגיש בקשה ליישוב סכסוך. מטרתו של הליך יישוב הסכסוך היא להקל על הליכי גירושין (ולמעשה על סכסוכים משפטיים משפחתיים בכלל).

    לאחר שהבקשה מתקבלת, המזכירות מזמינה את בני הזוג להופיע מול יחידת הסיוע, כדי שהסכסוך ביניהם יסתיים באמצעות הליך גירושין בהסכמה.

    45 הימים הראשונים להליך יישוב הסכסוך כוללים ארבע פגישות מהו"ת (מידע, הערכה ותיאום) שבני הזוג מקיימים עם אנשי מקצוע מטעם בית הדין הרבני. אלה מנסים לגרום לבני הזוג להגיע להסכמות ביניהם. אם ניסיון זה נכשל לאחר 60 ימים (ניתן לבקש חמישה-עשר ימי הארכה), יכולים בני הזוג לפתוח תיק גירושין שלא בהסכמה.

    בחמישה-עשר הימים הראשונים שבני הזוג יכולים לעשות זאת, ניתנת "זכות קדימה" לבן הזוג שהגיש את הבקשה ליישוב סכסוך, וביכולתו להחליט האם בית הדין הרבני ידון בתיק הגירושין או שמא יהיה זה בית המשפט לענייני משפחה.

    עלות פתיחת תיק גירושין ברבנות

    עלות פתיחת תיק גירושין ברבנות תלויה בשאלה האם מדובר בפתיחת תיק גירושין בהסכמה או שלא בהסכמה. בעיקרון, עלות פתיחת תיק גירושין ברבנות היא 450 ₪. כאשר מוגשת לבית הדין הרבני תביעת גירושין בהסכמה, יש לשלם 750 ₪.

    בנוסף לאלה, יש לציין שניתן לפתוח ברבנות תיק בתביעה לשלום בית – אז, אחד מבני הזוג עותר כנגד בן הזוג השני, כדי לאפשר תקופת ביניים במהלכה ינסו בני הזוג ליישב את ההדורים ביניהם. עלות פתיחת תיק שכזה היא 300 ₪.

    *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

    לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
    פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מדריך משפטי למתגרש