ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    פתיחת תיק גירושין באינטרנט

    זוגות רבים הנמצאים בהליכי גירושין, נרתעים פעמים רבות ממוסד הרבנות ובתי הדין הרבניים, שלא בצדק. עפ"י החוק במדינת ישראל, הסמכות היחידה לדון בתיקי גירושין נמצאת בידי בתי הדין הרבניים, כך שהזדקקות להם, היא חובת המציאות, ואלו עושים הכול כדי להקל על המתדיינים.

    פתיחת תיק גירושין באינטרנט

    רשת האינטרנט מאפשרת לבצע פעולות רבות אשר עד לפני זמן רב הצריכו הליכה פיזית למקום בקשת השרות, עמידה בתור, מסירת טפסים וכד'. האם גם בתי הדין הרבניים מאפשרים פתיחת תיק גירושין באינטרנט? האם ניתן לקצר את ההליכים, לחסוך בריצות לבית הדין ועמידה בתור באמצעות פתיחת תיק גירושין באינטרנט?

    במאמר זה נסקור את האפשרויות העומדות כיום, בעולם הדיגיטלי שבו אנו חיים, בפני בני זוג המעוניינים לפתוח תיק גירושין באינטרנט.

    תוכן עניינים

    צעד ראשון – תשלום אגרות

    בדומה לכל בקשה המופנית למוסד או למשרד ממשלתי, הצעד הראשון הוא כמובן תשלום אגרה… באתר המרשתת של מדינת ישראל קיימת אפשרות לתשלום מקוון של סוגי אגרות רבים, במקום לשלמם במקום או בבנק.

    התשלום המקוון של אגרות בתי הדין מאפשר רכישה מראש של אגרות לכל סוגי ההליכים המשפטיים והבקשות המוגשות לבית הדין כגון צוואות וירושות, היתר נישואין ולענייננו, גיטין.

    התשלום מתבצע באמצעות כרטיס אשראי, אולם יש להבדיל בבקשה בין פרטי המשלם לבין פרטי מבקש השירות, היינו הצד הפותח את התיק, אלא אם כן קיימת זהות בין המשלם לצד המבקש את ההליך

    ישנם מקרים שבהם אף ההליכה לבית הדין לאחר תשלום האגרה, מתייתרת:

    עורכי דין וטוענים רבניים – הללו יכולים לפתוח הליכים, להגיש בקשות ולשלוח מסמכים לכתובת הדואר האלקטרוני של בית הדין לאחר שהזדהו פיזית מול מזכירות בית הדין וקיבלו אישור לשלוח כתבי בית דין באמצעים אלקטרוניים. כלומר אם אתם מיוצגים בידי עורך דין לגירושין או טוען רבני ומעוניינים לפתוח תיק גירושין באינטרנט, האפשרות בידי המייצגים שלכם לעשות כן. המייצגים רשאים לחתום על טופס הרשאה לשליחת מסמכים בדואר אלקטרוני אף אם בעלי הדין לא חתמו על טופס דומה.

    כל כתבי בית הדין שיישלחו בדואר האלקטרוני, יישלחו למייצגים ולא לבעלי הדין.

    אף לאחר הגשת הבקשה לפתיחת תיק גירושין, קיימת אפשרות לשלוח בקשות נוספות לבית הדין באמצעות הדואר האלקטרוני:

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      אלו בקשות ניתן לשלוח בדוא"ל בהמשך לפתיחת תיק גירושין באינטרנט?

      תהליך הגירושין הוא תהליך ארוך שאינו מורכב רק מפתיחת תיק גירושין באינטרנט או באופן פיזי, אלא כולל גם בקשות שונות, חלקן דחופות, המוגשות במהלך ההליכים המשפטיים בתיק הגירושין.

      את הטופס הנדרש להגשת הבקשות ניתן למצוא באתר הממשלה תחת הכותרת: "הגשת בקשה כללת לבית הדין הרבני". שירות זה מאפשר לצדדים ולבאי כוחם להגיש בקשות הנוגעות לעניינם בתיקים המתנהלים בבית הדין הרבני.

      טופס הבקשה כולל את פרטי המבקש, פרטי בא כוחו ופרטי המשיב. לסוגי הבקשות השונות ניתן לצרף כל מסמך התומך בבקשה. אלו סוגי מסמכים ניתן להגיש כהמשך לפתיחת תיק גירושין?

      להלן מספר דוגמאות:

      1. בקשה לקביעת מועד דיון
      2. תגובה לבקשה
      3. בקשה למתן צו – ישנם צווים דחופים כגון צו הגנה, צו עיכוב יציאה מן הארץ ועוד. צווים אלו מטרתם להגן על הצדדים מאפשרות של טרפוד הליך הגירושין או הערמת קשיים באמצעות בריחה מן הארץ, נקיטת אלימות ועוד.
      4. בקשה למתן פסק דין
      5. בקשה להפניה ליחידת הסיוע – היחידה מעניקה סיוע ומענה טיפולי לבני המשפחה הנמצאים בסכסוך משפטי. החל משנת 2016 בני זוג הנמצאים בתהליך גירושין, חייבים להגיש בקשה ליישוב סכסוך במשפחה בטרם יגישו תובענה לבית הדין או לבית המשפט למשפחה.
      6. בקשה לקביעת הסדרי ראייה – אחד הנושאים הרגישים בהליך גירושין הוא אופן הטיפול בילדי בני הזוג. הסדרי ראייה נועדו לקבוע את חלוקת האחריות היום יומית בין בני הזוג והזמנים שבהם ישהו הילדים אצל מי מהם.
      7. בקשה להזמנת תסקיר סעד – תסקיר הסעד נועד לבחון את כשירותם של ההורים בכל הקשור למשמורת הילדים והסדרי הראייה. צד הטוען כי הצד שכנגד אינו כשיר לכך, חייב לתמוך את בקשתו בתסקיר סעד של עובד סוציאלי המאשר את המצב שנטען.
      8. בקשה להפניית בני הזוג ליועץ נישואין
      9. בקשה לחיוב גט – ישנם מקרים נדירים שבית הדין נדרש לכפות על אחד הצדדים, מתן גט. צעד זה בא בעקבות מצב חריג בין בני הזוג כאשר קיים חשש ממשי לשלום אחד מהם אם ימשיכו לדור בצוותא או חשש ממשי להעלמות אחד מהם, דבר שישאיר את בן הזוג השני בעגינותו. לאחר שבית הדין מחליט על כפיית גט, אם הצד המחויב במתן הגט מסרב, הרי הוא הופך להיות "סרבן גט" וצפוי לסנקציות החמורות הקבועות בחוק.

      פתיחת תיק גירושין באינטרנט ושליחת בקשות באמצעים אלקטרוניים, נועדה לחסוך זמן, כסף ותורמת לייעול הדיון

      האם פתיחת תיק גירושין באינטרנט מייתרת את הדיונים המשפטיים בבית הדין?

      פתיחת תיק גירושין באינטרנט והאפשרות לשלוח בקשות באמצעים אלקטרוניים, נועדה לחסוך זמן, כסף ותורמת לייעול הדיון. יחד עם זאת, בני הזוג נדרשים להופיע בפני הרכב בית הדין לדיונים הנקבעים מראש. בדיונים אלו מתרשמים הדיינים מכנות הצדדים, מעלים הצעות שונות ובוחנים אפשרויות לפתרון הסכסוך. כמובן שגם טקס מתן הגט מצריך את נוכחות הצדדים בבית הדין.

      לסיכום: האפשריות העומדות בפני בני זוג הנמצאים בהליכי גירושין, לקצר הליכים באמצעות שימוש באינטרנט, הן רבות. בקשה לפתיחת תיק גירושין ובקשות שונות ומגוונות ניתנות להגשה בדואר אלקטרוני. יחד עם זאת, הדבר עדיין מצריך נוכחות פיזית של בני הזוג במהלך הדיונים בבית הדין וכן במתן הגט הסופי.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש