ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    פתיחת תיק ברבנות לגירושין – ככה עושים זאת נכון!

    פתיחת תיק ברבנות לגירושין - ככה עושים זאת נכון!

    תוכן עניינים

    מה זה אומר "לפתוח תיק ברבנות"

    להליך הגירושין יש שני חלקים נפרדים. חלק אחד הוא עצם הגירושין, כלומר טקס נתינת הגט שהופכת אתכם מ'נשואים' ל'גרושים', חלק זה מכונה 'סידור הגט', וחלק שני הוא הכרעה בכלל הנושאים שמתעוררים במהלך הפרידה, כגון הסדרי ראייה ומשמורת, מזונות וחלוקת רכוש.

    את סידור הגט אפשר לבצע אך ורק בבית הדין הרבני. בית הדין הרבני שפועל על פי הדין היהודי הוא הסמכות היחידה לגרש זוגות נשואים יהודים. אך את בירור הנושאים הנלווים ניתן לעשות בשני מסלולים מקבילים – בבית משפט לענייני משפחה ובבית הדין הרבני.

    כאשר ישנה הסכמה בין הצדדים לסיים עם הגירושין עצמם ורק אחר כך לדון בשאר הנושאים, ניתן לבצע את סידור הגט לפני שנידונו שאר הנושאים. אך כאשר אחד מהצדדים רוצה לעכב את הגט עד לבירור הנושאים האחרים בדרך כלל בית הדין יאפשר לו.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      בקשה לגירושין – אפשר בהסכמה ואפשר בדרך של תביעה

      במידה והגעתם להסכמה לגבי עצם הרצון להתגרש, תוכלו להגיש 'בקשה משותפת לגירושין' לבית הדין הרבני באזור מגוריכם בכדי לבצע את סידור הגט. במקרה כזה בדרך כלל בית הדין לא מערים קשיים על הגירושין.

      אך כשאחד מבני הזוג אינו רוצה להתגרש, על הצד שחפץ בגירושין להגיש לבית הדין 'תביעה לגירושין' בה הוא תובע להתגרש. בית הדין לא יאשר לו באופן אוטומטי להתגרש אלא ידרוש 'עילה לגירושין', כלומר סיבה מוצדקת, לטעמו, שבגינה יש לסיים את הנישואין. ללא עילה מתאימה, בית הדין לא יאשר להתגרש אלא יציע את האופציה של שלום בית.

      בין עילות הגירושין המתקבלות בבית הדין: מום או עקרות של אחד מבני הזוג, סירוב לקיים יחסי מין, התנהגות אלימה, התמכרות לסמים או אלכוהול, ניאוף, ועוד. על הטוען עילות אלה – להוכיח את טענותיו.

      במידה והגעתם להסכמה לגבי עצם הרצון להתגרש, תוכלו להגיש 'בקשה משותפת לגירושין' לבית הדין הרבני

      חשוב מאד לאיזו ערכאה אתם פונים קודם!

      כאמור, בכל הנוגע לניהול הנושאים הנלווים לגירושין, ישנה סמכות מקבילה – גם לבית הדין הרבני וגם לבית המשפט לענייני משפחה. הסמכות של בית המשפט היא טבעית וראשונית שהרי לשם כך נועד, אך הסמכות של בית הדין הרבני נקנית רק כאשר כורכים את הנושאים הנלווים לגירושין בבקשת הגירושין עצמה ועל ידי כך מעניקים לו סמכות לדון בזה.

      אמנם הבחירה בידכם לאיזו ערכאה לגשת, אך מרגע שניגשתם לאחת הערכאות היא קונה מיד סמכות 'בלעדית' לדון בנושא ובכך נמנע מכם לגשת לערכאה השנייה. זה בעצם מה שמניע את "מירוץ הסמכויות" בו כל אחד מהצדדים מנסה להגיע מוקדם יותר לערכאה שמתאימה לו בכדי לקנות סמכות בלעדית לערכאה זו.

      משום כך ההחלטה באיזו ערכאה לפתוח את הליך הגירושין היא קריטית ממש! לפני שאתם ניגשים לבית הדין או לבית המשפט, עליכם לשקול היטב את היתרונות והחסרונות בכל ערכאה ואת ההתאמה שלה למקרה הספציפי שלכם. מומלץ לפנות לעורך דין לגירושין המומחה לדיני משפחה לשם קבלת יעוץ גירושין, בכדי שיבחן היטב היכן עדיף לכם לפתוח את הליך הגירושין.

      לסיכום

      לבית הדין הרבני נתונה הסמכות הבלעדית על הגירושין עצמם. בית הדין לא יעכב בעדכם מלהתגרש אם שניכם נחושים להתגרש, אך אם אחד מכם אינו מעוניין להתגרש, בית הדין לא יאפשר להתגרש מבלי למצות את האופציה של שלום בית. בנוסף, חשוב מאד שלא תתחילו בהליך כלשהו בבית הדין או בבית המשפט לפני שאתם בטוחים ששם תרצו לנהל את כל ההליכים.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש