ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    רוצה להתגרש? ליווי משפטי שיילחם על האינטרסים שלך

    הסטטיסטיקה לא משתמעת לשני פנים. הליך הגירושין פוקד משפחות רבות ולפי פרסומים רבים כ-15% מהזוגות בישראל מגיעים לנקודה שבה אחד מבני הזוג רוצה להתגרש.

    ToDivorce רוצה להתגרש

    על פי מכון המחקר והמידע של הכנסת, אם בשנות ה-50 שיעור הגירושין בישראל עמד על 0.8 לכל 1,000 נפש, המספרים כיום גבוהים הרבה יותר ויחס הגירושין כבר התייצב על 1.7 ל-1,000 נפש (ואף ממשיך לעלות).

    תוכן עניינים

    אני רוצה להתגרש

    קודם כל חשוב לנו שתדעו, שאתם לא לבד. כמות שיחות הטלפון שאנחנו מקבלים מידי יום ואשר נפתחות במילים "אני רוצה להתגרש" מתואמים להפליא עם הסטטיסטיקה לפיה גירושין בישראל הם כבר מזמן לא תופעה נדירה.

    נראה כי רבים מהזוגות הנשואים מגיעים לאותה נקודה קריטית בחייהם, בה הם שואלים את עצמם "האם כדאי להמשיך בחיי הנישואין?". בין אם הדבר נובע מהתרחקות הדרגתית בין בני הזוג אשר הולכת ומתעצמת, ובין אם הדבר נובע ממשבר פתאומי (אישי, בריאותי, כספי או אחר), זוגות רבים מתחבטים בשאלה "האם להתגרש?".

    וכך, כשמתחילים לראשונה באמת לשקול ברצינות להתגרש, שאלות נוספות מסעירות את הנפש. מה יהיה על הילדים? האם אני אסתדר? האם אמצא זוגיות נוספת?

    לצד שאלות אלה עולות כמובן גם השאלות הטכניות – פורצדורליות כגון: האם פתיחת תיק גירושין היא הצעד הנבון ראשון? האם בן או בת הזוג יסכימו להיכנס להליך של גירושין בהסכמה? האם כדאי לי להזדרז כי גירושין ברבנות היא אלטרנטיבה גרועה שאסור לאפשר לצד השני לבחור בה? או בקיצור: איך מתגרשים נכון ושומרים על הזכויות והאינטרסים החשובים לנו כל כך.

    ברשימה המקיפה שהכנו עבורכם כאן, נציג את השיקולים הנכונים שיש לשקול כאשר רוצים להתגרש; לאן פונים, מתי להיעזר בשירותיו של עורך דין לענייני משפחה, היכן פותחים תיק גירושין וכו'.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      לאן לפנות כשרוצים להתגרש

      לפנות לגורמים הלא נכונים כשרוצים להתגרש – זו אחת השגיאות הנפוצות שעושה כמעט כל מי שרוצה להתגרש.

      המנעו מלפנות לחברים שעם המון כוונות טובות יעניקו לכם עצות שרק יפגעו באינטרסים שלכם. אנחנו נמליץ שתעשו כל מאמץ להתעלם גם מהחברים או הקרובים שהתגרשו בעצמם ושחשוב להם מאוד לחלוק אתכם את ההתובנות שלהם מסיפור הגירושין האישי שלהם.

      כפי שלא הייתם פונים לחברים שלכם אם הייתם סובלים מאיזה מיחוש גופני מטריד שמפחיד אתכם – כפי שלא הייתם מצפים שמניסיונם האישי הם יכולים לתת לכם עצות שירפאו אתכם – כך לא נכון לפנות אליהם גם בנושאי גירושין.

      על אף כוונתם הטובה, חברים ומכרים עלולים להרע את מצבכם. הם אינם מכירים את הנסיבות שלכם לעומקן ואינם מבינים את ההליך המשפטי על כל הנפקויות שלו.

      כשרוצים להתגרש מומלץ לפני הכל לקבל ייעוץ משפטי של עורך דין גירושין מומלץ שיספק לכם את המענה הכולל והמקיף ביותר לשאלותיכם.

      רק עורך דין לגירושין הבקיא בענייני משפחה וגירושין ידע לבחון את כלל המידע שתספקו לו, להעריך את דרך הפעולה, לקחת החלטות אסטרטגיות שישפרו את סיכוייכם בהליך ולהתאים את ההליך לצרכים שלכם בהתבסס על הנסיבות האישיות שלכם.

      מתי נכון לפנות לעורך דין העוסק בענייני גירושין

      פנייה לעורך דין צריכה להתבצע מייד לאחר שגיבשתם החלטה להתגרש, ובטרם תחילת ההליך או ביצוע כל מהלך פומבי שיצביע על כוונותיכם.

      החלטתם סופית להתגרש? חשוב למהר ולפנות לעורך דין לפני שבן זוגכם יספיק לשנות את המצב לטובתו.

      זכרו, מי שפותח בהליך גירושים זוכה ביתרון לבחירת הערכאה השיפוטית בה ידונו ההליכים. עורך דין שבקיא בדיני משפחה ידריך ויכוון אתכם להניח את סכסוך הגירושין שלכם להכרעה בערכאה המשפטית הנכונה ביותר עבורכם. לעיתים מדובר במהלך שמשנה בצורה דרמטית את היקף הזכויות שתוכלו להשיג בהליך הגירושין.

        פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        היכן פותחים תיק גירושין?

        כשמדובר בגירושין בין בני זוג יהודים, ישנן שתי ערכאות שיפוטיות עם סמכות מקבילה אליהן ניתן להגיש בקשה ליישוב סכסוך במסגרת הליכי גירושין, בית המשפט לענייני משפחה ובית הדין הרבני.

        בכפוף לחוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה, תשע"ה-2014, בטרם להגשת תביעות בענייני גירושין, עליכם ראשית לפתוח הליך יישוב סכסוך.

        לשתי הערכאות, בית המשפט לענייני משפחה ובית הדין הרבני, סמכות מקבילה לדון ביישוב הסכסוך. לאחר פתיחת הליכי יישוב הסכסוך תזומנו לפגישות מהו"ת שהן למעשה פגישות גישור ביניכם, ככל שלא תגיעו להסכמות ביניכם במהלך הליך יישוב הסכסוך, ההליך ייסגר וניתן יהא להגיש תביעת גירושין.

        הסמכות של הערכאה השיפוטית תקבע בהתאם ל"מירוץ הסמכויות". כלומר, המקדים לפתוח תיק באחת הערכאות, כדין, הוא שיבחר היכן יתנהל התיק. הליך יישוב הסכסוך לא פוגע במירוץ הסמכויות, אלא רק מעכב את ההליכים.

        לאחר שנסגר הליך יישוב הסכסוך, תוענק לצד שפתח את הליך יישוב הסכסוך "זכות קדימה" במשך 15 ימים להגיש תביעותיו לערכאה השיפוטית בה הוא מעוניין לדון, ואילו הצד השני יהא מנוע מלהגיש תביעות מטעמו בתקופה זו. לאחר 15 ימים כל צד יהא רשאי להגיש את התביעה לערכאה המתאימה לו לתקופה של שנה, שלאחריה תאלצו להגיש בקשה חדשה ליישוב סכסוך, על מנת לפתוח בהליכי גירושין.

        באיזה רבנות מתגרשים?

        על אף האמרה הידועה לפיה "נפגש על מדרגות הרבנות", ברבנות נרשמים לנישואין, ואילו הגשת תביעה לגירושין תעשה בבית הדין הרבני.

        על מנת להגיש תביעת גירושין בבית הדין הרבני יהא עליכם לקנות סמכות באמצעות פתיחת ההליכים ראשונים בבית הדין הרבני. אך אין די בכך על מנת להגיש את מלוא תביעותיכם לבית הדין הרבני ועליכם יהא לכרוך את התביעות בהן אתם מעוניינים לדון לתביעת הגירושין.

          פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

          תביעת גירושין כוללת מעצם טיבה גם תביעת כתובה שהינה חלק בלתי נפרד מהגירושין. בנוסף זמני שהות ידונו באופן אוטומטי יחד עם תביעת הגירושין ואין צורך לכרוך תביעה לזמני שהות.
          התביעות שניתן לכרוך על מנת לדון בהן בבית הדין הרבני הן:

          1. תביעה לאיזון משאבים
          2. תביעה להחזר הוצאות בגין מזונות קטין.

          על מנת לכרוך את התביעות יהא עליכם להוכיח כי אתם באמת רוצים לדון בתביעות אלה בבית הדין הרבני. רק לאחר שבית הדין הרבני יקבע כי תביעת הגירושין שלכם היא כנה, הכריכה היא כנה, אתם רוצים שהעניין ידון דווקא בבית הדין הרבני וכי כרכתם את תביעות באופן ברור ומפורש, ניתן יהא לדון בתביעות שלכם בבית הדין הרבני.

          חשוב לדעת! תביעה למזונות קטין אינה מצוייה בסמכות מקבילה של בית הדין הרבני, ואינכם יכולים לכרוך אותה לתביעת הגירושין. אם אתם מעוניינים לדון בתביעה למזונות קטין בבית הדין הרבני, עליכם יהא לעשות זאת בהסכמה של שניכם בלבד.

          אני רוצה להתגרש, האם עליי לעזוב את הבית?

          ככל שאין הסכם בין בני הזוג המורה אחרת, דירת המגורים שייכת לשני בני הזוג, ועד לפירוק השיתוף בפועל, אף אחד מהצדדים לא צריך לעזוב את הבית.

          הדבר נכון לא רק בבני זוג נשואים אלא גם כשמדובר בזוג ידועים בציבור שיש ביכולתם להוכיח קיום כוונת שיתוף ביניהם. והדבר אף נכון כאשר הדירה רשומה על שם צד אחד בלבד, ככל שהם נשואים וחל עליהם חוק יחסי ממון או חזקת השיתוף או ככל שהם יכולים להוכיח כוונת שיתוף ביניהם (ידועים בציבור).

          מתי בית המשפט יוכל לכפות על אחד מהצדדים לעזוב את הבית

          • במקרים של אלימות או הטרדה ניתן להוציא צו הרחקה, שיורה על הרחקת אחד מבני הזוג מהבית. ההרחקה הראשונית, במקרה הצורך, יכולה להעשות במעמד צד אחד בלבד כסעד מיידי, אך לאחר 7 ימים יתקיים דיון במעמד שני הצדדים, בדיון תצטרכו להוכיח כי אכן יש איום, הטרדה או אלימות כלפיכם על מנת להמשיך להרחיק את בן הזוג האלים.חשוב להבהיר כי הרחקתו ועזיבתו של בן הזוג האלים את הבית, אינה שוללת את זכויותיו הרכושיות בבית, אלא מטרתה למנוע המשך האיום על הצד המאויים.
          • כאשר הדירה לא רשומה על שם אף אחד מהצדדים, למשל במקרים בהם הדירה רשומה על שם ההורים של אחד מבני הזוג, להורים תהא אפשרות להגיש בקשה לסילוק יד מהדירה. חשוב להבהיר כי בית המשפט לא יעתר לבקשה כזו בקלות כשמדובר בדירת מגורים ששני בני הזוג התגוררו בה משך זמן ובמיוחד ככל שסילוק היד ישפיע גם על טובת הילדים.

          בעת פירוק השיתוף – לבית המשפט הסמכות לכפות פירוק שיתוף בדירה ומכירתה ולכפות על בן הזוג שלא מעוניין לעזוב את הדירה, לעזוב את הדירה בניגוד לרצונו.

          חשוב להבהיר כי כשמדובר בדירת מגורים בה מתגוררים גם הילדים, לבית המשפט סמכות לעכב את מכירת הדירה עד שימצא הסדר מגורים חלופי. יחד עם זאת על בן הזוג הנותר בדירה יהא להראות כוונה אמיתית למצוא דירה חלופית ועד מציאת הסדר מגורים חלופי בית המשפט יכול לפסוק כנגדו תשלום דמי שימוש ראויים בדירה.

            פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

            מה לעשות אם רוצים להתגרש ומעדיפים לעזוב את הבית לפני הגירושין?

            אין מניעה לעזוב את הבית בטרם לגירושין, אך יכולות להיות לכך השלכות על הליך הגירושין.

            אישה שבחרה לעזוב את הבית ללא עילה מוצדקת בהתאם להלכה היהודית, יתכן וישללו זכויותיה הנובעות מן הדין הדתי, כמו זכותה למזונות אישה להם היא זכאית עד מתן הגט, וזכותה לכתובה בעת מתן הגט.

            גבר שבחר לעזוב את הבית ללא עילה מוצדקת בהתאם להלכה היהודית, לא שולל את זכויות האישה מן הדין הדתי, ויתכן כי עזיבתו את הבית בלא עילה מוצדקת אף תהווה ראייה לכך שהוא האשם בפירוק הנישואין, ומכאן שהוא גם עשוי להיות מחוייב בתשלום מזונות אישה ובתשלום הכתובה.

            עוד חשוב כי הצדדים ידעו שהם חייבים להמשיך לשאת בתשלום המשכנתא לאחר עזיבת אחד מהם את הבית. כמו כן מוטלת עליהם החובה בהתאם לדין, להמשיך לשאת בתשלום מזונות הקטינים ומדור.

            האם נכון יותר לבחור בהליכי גירושין בהסכמה

            גירושין בהסכמה ועריכת הסכם גירושין הם דרך המלך. הגירושין הינם קשים ממילא, וככל שתוסיפו חיכוכים ומאבקים נוספים בבית המשפט, ההליך יתארך, יתייקר ויקשה על בניית חייכם החדשים.

            הסכם גירושין יקח בחשבון את הצרכים של שניכם, את טובת הילדים שלכם, מתוך נקודת המבט שלכם, ללא החלטות מלמעלה שנכפות על אחד מכם, ויעזור לכם להמשיך לבחור יחד את מה שמתאים לתא המשפחתי שלכם.

            אל תתמודדו לבד עם הגירושין

            בסופו של דבר, ההחלטה להתגרש לא רק שאינה פשוטה, גם יש לה השלכות רבות שמציבות בפנינו שאלות ודילמות.

            החל מהשאלה באיזו ערכאה משפטית לבחור? האם לעזוב את הבית? ועד לשאלות כגון האם להתגרש בהסכמה ועל מה נכון להתעקש בהסכם הגירושין?

            תחילתו של הליך גירושין מעלה שאלות ותהיות רבות על הדרך הצפויה לכם. במקרים רבים, במיוחד כשהסכסוך ביניכם הוא בעצימות גבוהה, אתם מרגישים שאינכם יכולים להתמודד עם כל השאלות האלה. ובצדק.

            את הדרך לגירושין לא עושים לבד. אתם צריכים עורך דין שיהיה כאן כדי להקשיב לכם, כדי לשמוע אתכם וייתן פורקן לצורך שלכם באוזן קשבת ובהבנה.

            אתם צריכים עורך דין שבקיא בדיני משפחה, שיודע כיצד נכון לנהל הליך גירושין מוצלח ובעיקר – כיצד ומתי להתעקש על הזכויות שלכם. כולן.

            אל תהססו לפנות אלינו ולקבל ייעוץ והכוונה משפטית, זו השליחות שלנו.

            אנחנו כאן, לרשותכם.

            רוצה להתגרש - שאלות נפוצות

            אני רוצה להתגרש ובעלי לא. מה עושים?

            עקרונית, לא ניתן לחייב את הבעל לתת גט כיוון שהגט חייב להינתן מרצונו החופשי של נותנו. לכן מומלץ להגיע להסכמות מוקדמות, ללכת לייעוץ זוגי ובמידה ולא הגעתם להסכמות, ניתן לפתוח הליך יישוב סכסוך. כדאי להתייעץ עם עו"ד לדיני משפחה אשר יוכל להנחות אותך כיצד לפעול בסיטואציה בה את נתונה.

            אני רוצה להתגרש, אשתי רוצה שלום בית. האם התהליך מחייב?

            בהליך יישוב סכסוך אתם תדונו באפשרויות העומדות בפניכם. אם ההליך נכשל, אשתך תוכל להגיש תביעת שלום בית לבית הדין הרבני .

            אם אני רוצה להתגרש ובעלי מסרב, האם אהפוך להיות מסורבת גט?

            אם ביה"ד רואה שבנסיבות המקרה, מתן גט הוא הכרחי וצודק, הוא מוסמך להטיל סנקציות אזרחיות ופליליות על הבעל הסרבן, אולם אינו יכול להכריח אותו לחתום כיוון שהגט חייב להינתן מרצון חופשי. בדרך כלל יש בסנקציות אלו די כדי להשפיע על הסרבן לחתום על הגט.

            אם צד אחד רוצה להתגרש והשני לא, האם ניתן לתבוע את הסרבן בתביעה אזרחית?

            ניתן לתבוע את הצד הסרבן, מקרים אלו נדירים כיוון שעצם התביעה מפעילה לחץ על הצד שמסרב לחתום ועלול לגרום ל"גט מעושה". עילת התביעה היא נזיקית ותכלול טענות בגין פגיעה בחירות, פגיעה באוטונומיה ועוגמת נפש.

            *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

            לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
            פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

              מדריך משפטי למתגרש