ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    מהן המשמעויות המשפטיות של זוגיות חד מינית?

    בארה"ב אישרו לא מזמן נישואין חד מיניים. ברוב של חמישה מול ארבעה קבע בית המשפט העליון בארה"ב כי נישואים חד מיניים הינם חוקיים בכל 50 המדינות של ארה"ב. הנשיא אובמה ברך: "זה ניצחון לאמריקה, שהפכה חופשית יותר".

    מהן המשמעויות המשפטיות של זוגיות חד מינית?

    אולם במדינת ישראל המצב רחוק מכך. בישראל דיני נישואין וגירושין מסורים לבית הדין הדתי של כל עדה, ואף דת אינה מכירה בנישואין חד מיניים. נכון להיום, בני זוג חד מיניים אינם יכולים להינשא במדינת ישראל.

    תוכן עניינים

    בני זוג חד מיניים יכולים להינשא בקנדה ולהירשם בארץ כנשואים

    אחת השיטות של בני זוג פסולי חיתון [כלומר בני זוג שבית הדין הדתי בארץ לא מסכים לחתן אותם] להינשא בכל זאת – היא לנסוע לקפריסין, להינשא שם ולחזור לארץ בתור נשואים. הפסיקה קבעה שבני זוג המגיעים לארץ עם תעודת נישואין רשמית של מדינה אחרת יוכרו כנשואים גם בישראל. אגב, בני זוג רגילים שנישאו בנישואין אזרחיים בחו"ל צריכים להתגרש בארץ בבית הדין הדתי.

    לעומת זאת, בני זוג חד מיניים אינם יכולים להינשא בקפריסין. קפריסין וכן כמעט כל מדינות העולם אינן מאפשרות לבני זוג חד מיניים ממדינה אחרת להינשא בהן. קנדה היא המדינה היחידה המאפשרת זאת. ואכן, בפסק דין 'בן ארי' נידון מקרה של 5 זוגות חד מיניים שנישאו בקנדה, ובו נקבע כי על הפקיד בלשכת האוכלוסין לרשום אותם כזוגות נשואים. כך נקבעה הנורמה של נישואין חד מיניים בקנדה ורישום במרשם האוכלוסין.

    הפסיקה קבעה שבני זוג המגיעים לארץ עם תעודת נישואין רשמית של מדינה אחרת יוכרו כנשואים גם בישראל

    רישום בני זוג חד מיניים במרשם האוכלוסין אינו מקנה להם זכויות כלכליות

    עם זאת, חשוב להבין כי רישומם של בני זוג חד מיניים במרשם האוכלוסין אינו מקנה להם זכויות כלכליות כמו לזוגות רגילים. הרישום הוא סטטיסטי בלבד ואין לו השפעה משפטית של ממש. פסקי דין רבים עמדו על כך שאין ללמוד מעצם הרישום במרשם האוכלוסין מאומה על ההכרה המשפטית בזכויותיהם של זוגות חד מיניים.

    כך, למשל, כתב השופט חשין [מצוטט בבג"ץ בן ארי]:

    "חוק המרשם, בעיקרו, חוק טכני הוא, וכי נטיל על כתפיו הדלות משא כבד של שאלות הרות-עולם, לא יהיה בכוחו לשאתן. חוק המרשם לא נועד, מעיקרו, להכיל שאלות של עם ולאום, של דת ומדינה, של גיור כהלכה ושלא-כהלכה, של מיהו יהודי ומיהו שאינו-יהודי. הכרעות בשאלות אלה ובשאלות דומות להן הכרעות היסטוריות הן, ובהיותן מה שהן, אך מוזר – אף מגוחך – הוא הטיעון כי פקיד המרשם אמור להכריע בהן. הכרעות מסוג זה לא לפקיד המרשם ניתנו, ואף לא לבית-המשפט בשבתו לביקורת על החלטות הפקיד".

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      בני זוג חד מיניים כידועים בציבור

      הדרך היחידה של בני זוג חד מיניים לזכות בזכויות כלכליות כמו של בני זוג רגילים היא על ידי כך שהם יוכרו כבני זוג 'הידועים בציבור'. מעמדם של בני זוג ידועים בציבור אמנם לא נקבע בחוק בצורה מסודרת, אך הוא מופיע בכל זאת בכמה חוקים ספציפיים וכן זוכה לדיון נרחב בפסיקה.

      זכויותיהם של בני זוג הידועים בציבור אינן זהות לזכויותיהם של בני זוג נשואים, אך ביחס לסוגיות מסוימות, קבעה הפסיקה כי מעמדם של בני זוג הידועים בציבור זהה למעמדם של בני זוג נשואים.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש