ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    מדריך: זכויות הגבר בגירושין

    תשלום מזונות, משמורת על הילדים, חלוקת רכוש, וסוגיות משמעותיות נוספות, הם חלק מהותי בהליך גירושין. מהן זכויות הגבר בגירושין? מה חשוב לדעת לפני שנכנסים להליך הזה? כל המידע החשוב לפניכם.

    מדריך: זכויות הגבר בגירושין

    אם אתה עומד בפני החלטה לסיום הנישואין, או בתחילת הליך הגירושין, חשוב מאוד שתדע מהן זכויותיך, על מנת שתוכל להתכונן להליך על הצד הטוב ביותר.

    ישנם כמה תחומים מהותיים להבנה ולעיכול, מה שנקרא, אשר יכולים לסייע להליך המורכב הזה, להתנהל באופן המיטבי ביותר.זה המקום לציין כי גברים רבים חשים הפליה בכל הנודע להליך גירושים בכלל והמשמורת על הילדים בפרט. מעבר לחובות שחלות על כל גבר בהליך גירושין, חשוב מאוד להכיר את הזכויות ולעמוד עליהן.

    תוכן עניינים

    משמורת על הילדים

    הסוגיה המהותית ביותר בהליך גירושין היא סוגיית משמורת הילדים. תשלום מזונות חשוב, רכוש חשוב כמובן, אבל הילדים באים לפני אלו, ולכן יש לדון בסוגייה זו בראש ובראשונה. הסטטיסטיקה בישראל בהווה מראה כי ברוב המקרים, המשמורת על הילדים ניתנת לאם, ולא לאב.

    חזקת הגיל הרך קובעת כי ילדים עד גיל שש בכל מקרה עוברים לחזקת האם, במקרה של גירושין.

    מסתבר כי גם מעל גיל שש התפישה הרווחת היא שהילדים יהיו במשמורת אצל האם, אשר מוגדרת ברוב המקרה כהורה עיקרי, מה שמותיר את האב עם הסדרי ראייה, עליהם נפרט בהמשך. חשוב להוסיף כי גם אם בית המשפט פסק כי האם היא ההורה העיקרי והמשמורת בידיה, זכויות הגבר בגירושין מעניקות לאב את הזכות לערער על החלטת בית המשפט.

    מתי חזקה זו לא מתקיימת? במידה והצדדים מסכימים על משמורת משותפת, במקרה בו האם מסכימה כי הילדים יהיו במשמורת מלאה אצל אביהם, או במקרה בו האב הוכיח כי האם אינה כשירה לקבל משמורת על הילדים בשל התמכרות לסמים, בעיות נפשיות ותפקוד לקוי ברמה גבוהה.

    זכויות הגבר בגירושין – מהם הסדרי ראייה?

    לאחר שפותחים תיק גירושין ומתקדמים עם ההליך, דנים גם בהסדרי ראייה. הסדרי ראייה הם ההסדרים אשר נקבעים בין האב לאם, בנוגע לשהות הילדים עם אביהם, וביקורים אצלו. כאשר האב אינו מקבל משמורת מלאה על הילדים, חלים עליו הסדרי ראייה, וזה המקום לציין שהאם מחויבת לקיים את הסדרי הראייה. במידה והיא מפרה את הסדרי הראייה שנקבעו, זכאי האב לפנות לפקידת הסעד או למשטרה.

    במקרים בהם האם פגעה בטובת הילד, נמצאה לא כשירה או חלילה נפטרה, המשמורת תעבור מהאם לאב.

    גם אם המשמורת נקבעה במלואה אצל האם, הזכויות אומרות כי האב זכאי לבקש משמורת משותפת על הילדים, כלומר הילדים יחיו אצל האב ואצל האם בזמנים קבועים. גם במקרים בהם האם התנגדה לכך, בית המשפט כבר פסק לא אחת, על משמורת משותפת.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      החלטות הנוגעות לחייהם של הילדים

      חשוב להבין כי העובדה שהאם מקבלת משמורת מלאה או גם חלקית, אינה שמה אותה במקום של מקבלת ההחלטות הבלעדית במשפחה. זכויות הגבר בגירושין מדגישות כי בכוח חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, האב הוא שותף מלא בהחלטות הנוגעות לחיי הילדים, בחינוך שלהם, ובכל הנוגע לחייהם.

      כאשר עולה צורך בהחלטה חינוכית, יש לקבל את הסכמת שני ההורים, גם אם הילדים חיים במשמורת מלאה אצל האם. האב הוא לא "בייביסיטר" אלא אביהם של הילדים, שממשיך לתפקד כדמות חינוכית, גם אם ילדיו כבר אינם חיים עימו או בביתו.

      כאשר עולה צורך בהחלטה חינוכית, יש לקבל את הסכמת שני ההורים, גם אם הילדים חיים במשמורת מלאה אצל האם

      איך זה נראה בפועל?

      יש לעדכן את המסגרת החינוכית של הילדים בהליך הגירושין, ולוודא כי כל ההודעות והמידע מבית הספר, נמסר לשני ההורים. האב רשאי להשתתף בכל פעילויות בית הספר אליהן מוזמנים ההורים, ולקבל את כל המידע על התנהגות והתנהלות ילדיו בבית הספר.

      בכל הנוגע להתנהלות מול קופת החולים, רשאי האב לקבל כרטיס קופת חולים עבור ילדיו, על מנת להיות מעודכן בכל מה שנוגע למצבם הבריאותי.

      זכויות הגבר בגירושין – מה לגבי תשלום מזונות?

      במצב של משמורת מלאה אצל האם, חלה על האב חובת תשלום מזונות לילדים. כאשר מדובר במשמורת משותפת, כל אחד מהצדדים לוקח חלק בגידול הילדים בהתאם ליכולתו הכלכלית. כלומר, המזונות נחלקים בין שני ההורים, וזהו תקדים שהתקבל בבית המשפט בשנת 2017. חשוב להבין כי אין כל חובה שהאב ישלם את כל המזונות עבור גרושתו, במקרה של משמורת משותפת, מכיוון שגם עליו חלים חובות נוספים.

      כיצד מתבצעת חלוקת הרכוש?

      הסוגייה השלישית והמורכבת בנוגע לגירושין בצורה נכונה בכלל ולזכויות הגבר בהם בפרט, היא סוגיית הרכוש. החוק אומר שחלוקת הרכוש תיעשה שווה בשווה. החוק במקרה הזה מתייחס לא רק לרוכש המשותף אשר נצבר לאחר הנישואין, אלא גם לרכוש שנרכש לפני החתונה, וניתן להוכיח כוונת שיתוף לבני הזוג. לדוגמא: דירה, רכב וכו'.

      בכל מקרה, מומלץ מאוד כבר בתחילת ההליך, ויפה שעה אחת קודם, להבין מהן זכויות הגבר בגירושין, ולמצות אותן עד תום.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש