ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    איך להתגרש בלי להרוס את העסק המשפחתי

    תהליך גירושין אינו רק תהליך שבסופו בני הזוג נפרדים זה מזו. זהו תהליך המערב קשת רחבה של נושאים כגון חלוקת רכוש, ילדי בני הזוג ועוד.

    איך להתגרש בלי להרוס את העסק המשפחתי

    אחד האספקטים המרכזיים בתהליך גירושין ואולי זה המערים קשיים רבים במיוחד, הוא הפן הכלכלי. כאשר בני זוג מתגרשים נוצרים למעשה שני תאים כלכליים נפרדים החייבים להיות קשובים ליכולותיהם הכלכליות ולהתנהלות נכונה.

    ככלל ובאין הסכם ממון המורה אחרת, רכושם של בני הזוג נחלק ביניהם לפי חוק יחסי ממון, היינו הרכוש המשותף שצברו במהלך חייהם המשותפים, שייך לשניהם באין הוראה אחרת. רכוש עשוי לכלול נכסי נדל"ן, רכבים, זכויות סוציאליות, מוניטין, ופעמים שהוא כולל עסק משפחתי.

    כאשר בני הזוג המתגרשים הם שותפים בעסק משפחתי, עולה השאלה איך להתגרש בלי להרוס את העסק המשפחתי, שכן במקרים רבים מדובר בעסק שהוקם בעשר אצבעות, באהבה ובשותפות, והאינטרס של שני הצדדים הוא לשמור עליו. איך עושים זאת?

    תוכן עניינים

    העסק המשפחתי כחלק מהרכוש המשותף

    כאמור לעיל, כאשר זוג מתגרש, עומדת מסת הנכסים המשותפים שלו, לחלוקה שוויונית, זאת בהתאם לחוק יחסי ממון. אם הזוג חתם על הסכם ממון והחליט על חלוקה אחרת, הרי שהוראותיו גוברות על הוראות חוק יחסי ממון.

    ככלל, המחוקק אינו מייחס חשיבות לשאלה מהי תרומתו של כל אחד מבני הזוג ליצירת מסת הנכסים, ומייחס להם תרומה שווה. כך, עקרת בית שלא עבדה, זכותה לקבל מחצית מן הנכסים שנצברו בשל עבודת בעלה.

    כך גם ביחס לעסק משפחתי. זוג אשר בבעלותו עסק משפחתי, הגם שרק האישה מנהלת אותו ומפעילה אותו, גם בעלה זכאי למחצית שוויו שכן תרומתו היא שוויונית. בן זוג המנהל מוסך ואשתו אינה מעורבת בניהולו, אזי בזמן גירושין, שוויו יחולק שווה בשווה בין בני הזוג. גם מוניטין עסקי נקרא עסק, ואם אחד מבני הזוג נושא בהכרה מקצועית הניתנת לכימות, אזי גם שוויו הכלכלי של המוניטין, יחולק בין שניהם.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מהן האפשרויות להתגרש בלי להרוס את העסק המשפחתי?

      השאלה איך להתגרש עם עסק משפחתי, תלויה ברצונותיהם של בני הזוג, וישנן כמה דרכים עיקריות להתייחס למצב זה:

      1. מכירת העסק כ"עסק חי" וחלוקת שוויו הכלכלי באופן שוויוני לפי חוק יחסי ממון – בני הזוג מחליטים כי אין ברצונם להמשיך ולהחזיק בעסק המשפחתי, והם מציעים אותו למכירה לצד ג'. את התמורה הכספית, בניכוי החובות, הם מחלקים ביניהם.
      2. המשך הפעלתו של העסק כאשר בני הזוג הם שותפים שווים – בני הזוג ממשיכים להפעיל את העסק המשפחתי, אולם הפעם בדרך של שותפות עסקית, היינו שני בני הזוג שותפים בעסק בחלקים שייקבעו ביניהם. ניהול העסק הופך להיות כלכלי לכל דבר ועניין, כמו כל עסק רגיל.
      3. אחד מבני הזוג רוכש את חלקו של בן זוגו – אם אחד מבני הזוג מעוניין להמשיך ולהפעיל את העסק באופן עצמאי, הרי שהוא רוכש את חלקו של בן הזוג, אם באמצעות תשלום ישיר של מחצית שוויו ואם באמצעות קיזוז שוויו כנגד רכוש אחר העומד לחלוקה. למשל, אם הבעל מפעיל מוסך, סביר להניח שהוא יהיה מעוניין לרכוש את חלקה של אשתו בעסק ולהמשיך להפעיל אותו באותה הצורה כפי שהפעיל עד לגירושיו. מבחינה עסקית, אין שינוי בהפעלתו של העסק.

      במקרה שבו קיזוזו של שווי העסק כנגד רכוש אחר מותיר עדיין יתרה לתשלום, הרי שיבוצעו "תשלומי איזון" שמטרתם לאזן את חלקם של בני הזוג זה כנגד זה בצורה שוויונית.

      בני הזוג מחליטים כי אין ברצונם להמשיך ולהחזיק בעסק המשפחתי, והם מציעים אותו למכירה לצד ג

      איך להתגרש תוך שמירת שוויו של העסק המשפחתי?

      בני זוג שאינם מעוניינים להמשיך להחזיק בעסק המשפחתי, רשאים כמובן למכרו לצד ג'.

      יחד עם זאת, חשוב לזכור כי במצב של מכירת עסקת תוך כדי תהליך גירושין, המכירה מתבצעת לפעמים בלחץ זמן תוך אילוצים כאלו או אחרים. מצב זה מנוצל כמובן ע"י הרוכשים הפוטנציאליים "המריחים" הזדמנות עסקית של רכישת עסק בכדאיות כלכלית. לכן חשוב מאוד בעת המכירה, לא לשדר לחץ , לא ליצור את הרושם כי המכירה תהיה בכל מחיר ובכל תנאי ולא לתת לשאלה "איך להתגרש" באופן המהיר ביותר, להכתיב את קצב המכירה.

      כאשר באים למכור את העסק המשפחתי, חשוב לשים לב לנכסים הכלולים בעסק: רכוש שוטף, רכוש קבוע ומוניטין. מנגד, קיימים חובות לעסק כתוצאה מהלוואות והתחייבויות לספקים. ההפרש בין הנכסים וההתחייבויות של העסק, הוא ההון העצמי. כל מכירה שהיא מתחת להון העצמי של העסק, היא מכירה בהפסד.

      לכן בעת מכירה של עסק משפחתי כדאי לקבל ייעוץ כלכלי ואומדן ההכנסות העתידיות של העסק, וכך לגזור את שוויו הכלכלי.

      לסיכום: לשאלה איך להתגרש בלי להרוס את העסק המשפחתי, קיימות מספר תשובות התלויות ברצונותיהם של בני הזוג: האם ברצונם למכרו לצד ג', להמשיך להפעילו במשותף או למכרו לאחד מבני הזוג. לכל אחת מן השיטות יש חסרונות ויתרונות, ויש לשקול בכובד ראש את המתווה הרצוי על בני הזוג, בהתחשב גם בשוויו של העסק ובהמשך תפעולו כ"עסק חי".

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש