ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    להתגרש או לא? מדריך למתלבט/ת

    למרות שהם סובלים מחיי הנישואין, זוגות רבים מפחדים להתגרש. החשש מהבלתי מוכר והחשש מלהיות לבד עשוי להרתיע אנשים, לשתק אותם ולגרום להם להתחפר במצב הקיים, תוך שהם ממשיכים להתחבט תדירות בשאלה הגורלית האם להתגרש?

    להתגרש או לא? מדריך למתלבט/ת

    תוכן עניינים

    החשש הטבעי והמובן מגירושין

    ההחלטה האם להתגרש מלווה בחששות ופחדים שונים, שהעיקריים מביניהם הם אלו:

    הפחד מלהישאר לבד

    לאחר נישואין ארוכים החשש מלחזור לעולם הרווקות גובר. יתכן שהאשה חוששת מעומס של פניות מגברים, אולי הגבר כבר איבד את כישורי החיזור שלו, בני זוג עם ילדים קטנים עשויים לחשוש מההשלכות של מעבר לחיי רווקות עם פעוטות רכים בשנים. בסופו של יום הפחד מלהשאר לבד, ללא כל אדם קרוב, עשוי לשתק זוגות רבים ולהותיר אותם נשואים בנישואין אומללים.

    החשש הכלכלי

    לאחר שנים רבות של זוגיות, בני הזוג צברו לעצמם רכוש משותף והתחייבויות כלכליות משותפות. לבני הזוג אולי יש דירה משותפת והוצאות משותפות, פירוק החבילה פירושו הוצאות גדולות יותר, בעוד ההכנסות נותרות כשהיו.

    במקרים מסויימים חלק מהחשש נובע גם מפערי הכנסה בין בני הזוג, במיוחד כאשר אחד מהם ויתר על הקריירה שלו לטובת הצד השני והשקיע מאמצים במשק הבית. מקרה של פרידה, למעשה מקטין את הכנסתו, אך מגדיל את ההוצאות שלו, ומותיר אותו עם קושי כלכלי מהותי.

    החשש לשלומם של הילדים

    כשלבני הזוג יש ילדים, המצב אפילו יותר מורכב. ההורים חוששים לשלומם הנפשי מעצם הפרידה ביניהם.

    נוסף על כך, הצדדים נדרשים לחלק ביניהם את נטל הטיפול בילדים ותשלומי המזונות, וההוצאות של כלכלת שני בתים הן גדולות יותר. כמו כן, החשש לשלום הילדים גובר במקרים בהם הסכסוך בין בני הזוג הוא בעצימות גבוהה מה שבהכרח פוגע בטובת הילדים.

    עם זאת, ולמרות כל החששות הטבעיים, לפעמים פשוט צריך להמשיך הלאה. הרבה פעמים אנו מפסידים דברים טובים בחיים רק בגלל הפחד לשנות, וצריך לחשוב היטב האם יש כאן נימוק אמיתי או רק חרדה מפני השינוי.

    כדאי לנסות ייעוץ זוגי

    במקרים 'קלים' בהם אין בגידה או אלימות והיחסים עדיין ניתנים לתיקון, כדאי לנסות ייעוץ זוגי. לשם כך קיימים יועצים זוגיים מקצועיים שיכולים לגשר על הפערים בין בני הזוג ולהחזיר את היחסים ביניהם למקום הטוב בו הם היו.

    מטרת הייעוץ הזוגי הוא להקשיב לכל אחד מהצדדים ממקום אובייקטיבי ונטול מטען רגשי, ולבדוק האם מעבר לכל הכעס והרגשות השליליים שנוצרו ישנו עדיין מכנה משותף שעליו ניתן לבנות בחזרה את חיי הנישואין.

    בחלק מהמקרים הייעוץ הזוגי פותר את הבעיות, ובני הזוג חוזרים לחיות בצורה טובה, אך לפעמים המטען הרגשי גדול מדי או שזה פשוט נגמר ואז אין ברירה אלא להתגרש.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      האם להתגרש עם ילדים

      פעמים רבות, זוגות שאינם מסוגלים להמשיך לחיות זה עם זה, נותרים לחיות יחד "לטובת הילדים", הם דוחים את הקץ, ומחכים שהילדים יתבגרו. אין ספק שגירושין עם ילדים הם מורכבים יותר מאשר גירושין ללא ילדים, ושווה לבחון את כלל האפשרויות בטרם מחליטים להתגרש. יחד עם זאת, חשוב לקחת בחשבון כי יש מחיר כבד להחלטה להישאר יחד רק לטובת הילדים.

      כמובן שחיים בזוגיות מאושרת עדיפים לאין שיעור על גירושין. אך העולם אינו מקום שכולו טוב, ובמציאות אנחנו נאלצים לעיתים לבחור את האפשרות הפחות גרועה. במקרה זה עליכם להבין כי גירושין עדיפים על זוגיות אומללה.

      ילדים הם רגישים מאוד ומבחינים בכל המתרחש בבית, גם כשאנחנו לא שמים לב לכך כלל. כאשר אתם בוחרים להמשיך לחיות יחד על אף שאתם מעוניינים לסיים את הקשר, הנזק שנגרם לילדים הוא גדול.

      הילדים נותרים חשופים לכל הוויכוחים שהולכים ומתגברים כאשר חיים בזוגיות ללא אהבה. הם עדים להורים אומללים, ולעיתים אף מרגישים בכך שנטל האחריות מוטל על כתפיהם הקטנות. התחושה של ילד קטן שהוריו נשארו יחד בגללו וכעת הם סובלים, היא תחושה קשה עם השלכות הרסניות.

      במקרה של בגידה או אלימות צריך לשקול ברצינות גירושין

      במקרה שבן או בת הזוג בגד בך עליכם לבחון עם עצמכם האם תהיו מסוגלים להמשיך את הקשר לאחר גילוי הבגידה.

      כמובן שיש הבדל בין 'נפילה' חד פעמית של מי שבגד אחרי לילה אפוף אלכוהול, לבין ניהול רומן משמעותי עם מאהב, אך אין להקל ראש גם בהשלכות של בגידה חד פעמית. המשפט העממי אומר: פעם בוגד – תמיד בוגד.

      הגישה ותפיסת העולם משתנה בין בני זוג ובכפוף לדינמיקה ביניהם. שקלו האם מתאימה לכם האפשרות של ייעוץ זוגי או שזה הזמן לשקול גירושין ברצינות.

      כאשר מדובר באלימות או יחס משפיל כלפי בן/בת הזוג המצב חמור הרבה יותר. במקרה כזה אין כמעט טעם בייעוץ זוגי. אדם שמסוגל להשפיל ולהתנהג באלימות כלפי אשתו אין הרבה מה לצפות ממנו. במקרה כזה כדאי לשקול ברצינות רבה גירושין ובמקביל לפנות לייעוץ פסיכולוגי.

      כשמדובר באלימות או יחס משפיל כלפי בן/בת הזוג, אין כמעט טעם בייעוץ זוגי - כדאי לשקול ברצינות רבה גירושין

      איך להתגרש ולשמור על טובת הילדים?

      אחרי שהגעתם להחלטה להתגרש, מגיע רגע האמת בו עליכם לספר על כך לילדיכם. קבעו זמן לנהל איתם שיחה משותפת ונהלו אותה באופן רגוע, נטול האשמות.

      הקפידו להדגיש בפניהם שהפרידה ביניכם היא סופית ושהם אינם אשמים בכך. הדגישו בפניהם שאתם אמנם מתגרשים, אך אתם ממשיכים להיות ההורים שלהם ושאתם אוהבים אותם.

      הדרך הטובה ביותר להתגרש ולשמור על טובת הילדים היא להגיע להסכם גירושין, ולהמנע מניהול תביעות משפטיות ארוכות שלרוב מובילות להחרפת הסכסוך ולפגיעה בילדים.

      יחד עם זאת לעיתים אין מנוס ותאלצו לנהל הליך גירושין. במקרה זה, חשוב ביותר להמנע לחלוטין מלהסית את הילדים אחד כנגד השני, מלערב אותם בנושאי הסכסוך ביניכם, ומלהשתמש בהם כגורם מתווך ביניכם.

      במקרה הצורך שקלו להתייעץ עם גורמים מומחים. גם אם פעלתם באופן מושלם על מנת לשמור על טובת הילדים, הגירושין מעלים קושי טבעי אצל הילדים, ואצל חלקם, הקושי יהיה מוגבר יותר.

      מומלץ להעזר בגורמים מקצועיים שיכווינו אתכם כיצד לתווך את הגירושין לילדים, ולהקל עליהם. פנו להדרכה הורית, טיפול רגשי, פסיכולוג או כל מומחה אחר שיתן מענה מותאם לצרכים הרגשיים של הילדים.

      החלטת להתגרש, האם כדאי לך לפנות לעורך דין או למגשר?

      אם עניתם בחיוב על השאלה האם להתגרש, קיימות בפניכם שתי אפשרויות להיעזר במגשר ולנהל את הליך הגירושין באמצעות הסכם גירושין, או לפנות לעורך דין לענייני משפחה ולנהל הליך משפטי בערכאות השיפוטיות.

      כמובן שניתן גם להעזר בשירותיו של עורך דין שלמד את מקצוע הגישור ומספק יעוץ גירושין בעבור שתי האפשרויות.

      מומלץ לחשוב על אפשרות הגישור כאפשרות המועדפת שתחסוך לכם מלחמות מיותרות וניהול תביעות גירושין שיעלו לכם זמן, כסף ומשאבים רבים.

      עורך דין לענייני משפחה שמכיר את החוק והפסיקה, יערוך לכם הסכם גירושין צופה פני עתיד ויצמצם את המחלוקות העתידיות שעלולות להתעורר כאשר הסכם הגירושין לא נוסח היטב.

      יחד עם זאת, לעיתים הפערים בין הצדדים גדולים מכדי לגשר עליהם, ואין טעם לבזבז זמן בהליך גישור. עורך דין לענייני משפחה ינהל עבורכם את הליך הגירושין, יסייע לכם להגיש תביעת גירושין ברבנות או בבית המשפט לענייני משפחה, ויעניק לכם יעוץ גירושין והכוונה משפטית לאורך כל הדרך.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש