ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    יתרונות וחסרונות של גירושין ברבנות

    זוגות רבים הפותחים בהליכי גירושין, מתלבטים בשאלה האם לנהל את הליך הגירושין כולו ברבנות (הכוונה לבית הדין הרבני), או שמא את חלקו הממוני, משמורת ועוד, ינהלו בביהמ"ש למשפחה.

    אין חולק כי אישור הסכם גירושין ומתן הגט עצמו, חייבים להתנהל ברבנות – מכוח החוק המעניק למערכת בתי הדין הרבניים סמכות ייחודית בענייני נישואין וגירושין. אולם הדיון בשאר העניינים הכרוכים בגירושין, כמו מזונות, רכוש וכד', מתנהל בערכאה שפתחה ראשונה את התיק בעניינם, הליך המכונה "מרוץ סמכויות" בין שתי הערכאות: זו המוסמכת לדון בהם מכוח דין, וזו המוסמכת לדון בהם אגב כריכתם בתביעת הגירושין עצמה.

    יתרונות וחסרונות של גירושין ברבנות

    מהם היתרונות והחסרונות בפנייה להליך גירושין ברבנות? האם נכונה הדעה שהבעל יעדיף לפנות לרבנות לעומת האישה שתעדיף לפנות להליך גירושין בבימה"ש למשפחה?

    תוכן עניינים

    יתרונות הליך הגירושין ברבנות– לבן זוג שאינו מעוניין בגירושין

    1. ניהול כל ההליך בערכאה אחת – יתרון דיוני, שכן הגשת תביעת גירושין ברבנות וכריכת העניינים הממוניים, תוביל לניהול כל ענייני הגירושין, הכוללים רכוש, משמורת, מזונות ועוד, תחת ערכאה שיפוטית אחת ללא פיצול סמכויות. ריכוז סמכויות זה מאפשר לבית הדין להתייחס לכל צדדי הגירושין ולפעמים אף להציע פתרונות יצירתיים לטובת שני הצדדים.
    2. סמכות הרבנות לכפות הליך שלום בית – במקרים שבהם הליך הגירושין נפתח בשל רצונו של אחד הצדדים להתגרש ולא בהסכמה הדדית, פנייה לרבנות יכולה להוביל לתהליך של שלום בית. אם התרשם בית הדין כי יש סיכוי לשלום בית, סמכותו של בית הדין לפסוק שבני הזוג יחזרו וינסו לחיות כזוג נשוי על כל המשתמע מכך. זהו ניסיון נוסף לשמירה על המסגרת המשפחתית, הנתון לסמכותה הבלעדית של הרבנות.
    3. תביעה למדור ספציפי – כאשר האישה אינה מעוניינת להתגרש, היא רשאית להגיש לבית הדין בקשה למדור ספציפי, כלומר להבטיח את המשך שהותה בדירה המשותפת. בקשה זו מסתמכת על מחויבות הבעל לשמור על רמת חייה של האישה, ויכולה להוביל לניסיון התפשרות נוסף בין בני הזוג.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      יתרונות הליך הגירושין ברבנות – לבן זוג המשופע ברכוש

      1. ההלכה היהודית קובעת כי הבעלות בנכסים וברכוש נקבעת עפ"י הבעלים הרשום של כל נכס. כלומר כל הנכסים הרשומים על שם צד אחד, שייכים לו. ביהמ"ש למשפחה  מחיל על בני הזוג  אשר נישאו לאחר 1/1/74 את "חוק יחסי ממון" הקובע כי כל מה שנצבר ע"י בני הזוג במהלך נישואי הצדדים, הם נכסים משותפים בני איזון, ללא קשר לרישום הנכס על שם מי מהם – זאת עפ"י הדין האזרחי. לעומת זאת, הרבנות, הפוסקת עפ"י ההלכה, פעמים שאינה מקבלת את תכתיב בג"ץ שהורה לה לדון במקרים אלו עפ"י חוק יחסי ממון, והיא מחילה את ההלכה היהודית תוך כדי הפעלת שיקול דעת המכתיבה לה הליכה במסלול פסיקת ההלכה היהודית וסטייה מהדין האזרחי.
      2. בית הדין פוסק מזונות לאישה אף אם היא בעלת אמצעים וממון. חיוב המזונות לפי ההלכה אינו תלוי ביכולתה של האישה להשתכר באופן עצמאי. לעומת זאת, ביהמ"ש למשפחה שוקל את יכולת ההשתכרות של האישה בתוך מכלול השיקולים בקביעת גובה המזונות.

      חסרונות הליך הגירושין ברבנות – לבן הזוג ש"הצמיח קרניים"

      1. הרבנות מטבע הדברים אינה סלחנית כלפי בן זוג שנתפס בבגידתו. אם הוכיחה האישה כי בעלה בגד בה, הרי שבית הדין יחייב את הבעל בתשלום הכתובה ולפעמים אף בתשלום פיצויים. זאת לעומת גישה "סלחנית" יותר בביהמ"ש למשפחה.
      2. בית הדין יזכה אישה שבעלה בגד בה, ב"מדור ספציפי", לאחר שיקבע שהאישה זכאית לשמור על רמת החיים שאליה הורגלה כשהייתה נשואה לבן הזוג הקרנן.

       חסרונות הליך הגירושין ברבנות – לבני זוג שאינם שומרי תורה ומצוות

      בית הדין הרבני פועל מכוחה של ההלכה היהודית. הלכה זו התגבשה במשך מאות שנים ונשענת על מסורות ומנהגים עתיקים. ישנם זוגות רבים שאינם מרגישים בנוח להיות חלק מתהליך שיפוטי המבוסס על השתלשלות ההלכה ועל ערכים אשר לפעמים נדמים כמיושנים וככאלו שאינם עונים על צורכי השעה. לכן מעדיפים בני הזוג לפנות לביהמ"ש למשפחה ולא לרבנות שכן ביהמ"ש מצטייר בעיניהם כמתקדם יותר, ליברלי יותר ומתאים יותר לאורח החיים המודרני.בית הדין הרבני פועל מכוחה של ההלכה היהודית. הלכה זו התגבשה במשך שנים ונשענת על מסורות ומנהגים עתיקיםכללו של דבר, פנייתם של בני זוג לפתיחת הליך גירושין ברבנות או בביהמ"ש למשפחה, אוצרת בתוכה מערכת שיקולים הלוקחת בחשבון את היתרונות והחסרונות שבכל הליך. לבד ממתן הגט עצמו, הרי שבשאר העניינים הממוניים הצדדים חשופים ל"מרוץ סמכויות" בין הערכאות השונות.

      לא ניתן לקבוע באופן גורף כי פנייה לערכאה מסוימת טומנת בחובה יתרונות מובהקים או חסרונות מובהקים לצד זה או אחר. הדבר תלוי בנסיבות כל מקרה לגופו. לא תמיד יפסוק הבית הדין הרבני לטובתו של הגבר, או שביהמ"ש למשפחה ייטה תמיד לטובתה של האישה.

      הנכון הוא כי מגוון האפשרויות המשפטיות המצויות תחת כנפיה של הרבנות מאפשרות לה להציע הליכים שמטרתם למנוע את הגירושין ולשמור על שלום הבית, לעומת ביהמ"ש הנוטה יותר להתרכז במקרה שלפניו בהניחו כי הליך הגירושין הוא עבודה מוגמרת.

      יתרונו של זה הוא חסרונו של האחר ולהפך, ושקילת כל האפשרויות העומדות בפני בני הזוג, תוך היכרות עם עולם הערכים ומקורות ההשראה של כל ערכאה, היא הדרך הנכונה לבחירת מקום ההתדיינות המיטבי.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש