ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    חלוקת רכוש בין בני זוג ידועים בציבור

    למוסד הנישואין, אותו מוסד "קדוש" במשך דורות רבים, קמו מתחרים רבים. אחד מהם, ואולי הנפוץ ביותר, הוא מוסד ה"ידועים בציבור".

    בני זוג המעוניינים לחיות ביחד ולשתף את חייהם, אולם בוחרים שלא למסד החלטה זו באמצעות חתונה מסורתית או אחרת, מכונים בני זוג ידועים בציבור. ישנם מקרים שבהם בני זוג אינם רשאים להינשא זה לזו עפ"י החוק הדתי ובלית ברירה חיים כבני זוג ידועים בציבור.

    חלוקת רכוש בין בני זוג ידועים בציבור

    הגדרה זו אינה רק הגדרה מופשטת או רק הצהרה על צורת חיים מסוימת, אלא הגדרה בעלת השלכות משפטיות וכלכליות, שפעמים בני הזוג עצמם אינם מודעים לה.

    בני זוג ידועים בציבור נחשבים בעניינים מסוימים כבעלי חובות וזכויות כשל בני זוג נשואים. לדוגמה, האם בן זוג ידוע ציבור יורש את בן זוגו? האם בני זוג ידועים בציבור זכאים להטבות של בני זוג לצורך דיור, מיסוי וכד'?

    אחד הנושאים המרכזיים עולה לדיון כאשר בני הזוג החיים כידועים בציבור, נקלעים לתהליך של הפרדת כוחות ורצון "להתגרש" זה מזו: שאלת חלוקת רכוש בין בני זוג ידועים בציבור.

    תוכן עניינים

    מהם המבחנים להחלת מעמד "ידועים בציבור" על בני זוג?

    בטרם נפנה לשאלת חלוקת רכוש בין בני זוג ידועים בציבור, אנו צריכים לבחון את הגדרת "ידועים בציבור" האם כל זוג החי תחת קורת גג אחת נופל בגדר "ידועים בציבור"?

    הגישה המחמירה, הבאה לידי ביטוי בפסיקה, הציבה מספר מבחנים להכרעה בסיווג בני זוג:

    1. משק בית משותף – ניהול בפועל של משק בית משותף, ניהול כלכלי ואחר
    2. מגורים משותפים
    3. קיום יחסי אישות
    4. התנהלות בין זוגית המאפיינת בני זוג נשואים

    גישה נוספת בפסיקה, גישה מקלה יותר, מרככת את הקריטריונים לעיל, ומציעה לבחון את יחסי בני הזוג בעיניים סובייקטיביות: כיצד בני הזוג עצמם רואים את חייהם המשותפים.

    למשל, בני זוג המעדיפים להישאר כל אחד בדירתו הוא ובכל זאת רואים עצמם כבני זוג לכל דבר ועניין, חוץ מהמגורים המשותפים. אם בני הזוג מתנהלים כנשואים, חווים חוויות משותפות, יוצאים יחד, נראים בחברה כבני זוג נשואים – הרי שעובדת המגורים הנפרדת, לא תעמוד להם לרועץ, לפיה הגישה המקלה.

    כיצד מתבצעת חלוקת רכוש בין בני זוג ידועים בציבור?

    ההלכה הרלוונטית לבני זוג ידועים בציבור, היא הלכת השיתוף. כלל משפטי זה גורס כי בני זוג שנישאו לפני 1/1/74 ומנהלים אורח חיים משותף ותקין, קמה חזקה שכלל הנכסים והרכוש שנצבר במהלך חיי הנישואין, הוא בבעלות משותפת.

    הלכה זו הוחלה על בני זוג ידועים בציבור, היינו חלוקת רכוש בין בני זוג ידועים בציבור תתבצע מתוך הנחה כי הרכוש המשותף שנצבר במהלך החיים המשותפים של בני הזוג, הוא משותף.

    יחד עם זאת, כיוון שמטבע הדברים יחסי בני הזוג הידועים בציבור "נזילים" יותר מהיחסים בין בני זוג נשואים, יתכנו מקרים רבים שבהם בית המשפט יגיע למסקנה כי הרצון לחיים המשותפים אינו נובע מאותו קשר עמוק בין בני זוג,

    אלא נובע מהתרסה אידאולוגית כלפי המוסדות הדתיים וברית הנישואין המסורתית, ובני זוג רוצים לשמור כל אחד על מרחב המחייה שלו, כולל הצד הרכושי.

    לכן על הטוען לחלוקת רכוש בין בני זוג ידועים בציבור – להוכיח כי הייתה כוונת שיתוף כזו בין בני הזוג. נטל ההוכחה הרובץ על אותו בן זוג, כבד יותר מנטל ההוכחה הרובץ במקרה דומה על בן זוג נשוי.

    יתכן מצב שבו בית המשפט יגיע למסקנה כי רק לגבי חלק מהנכסים חלה הלכת השיתוף, למשל נכסים ששימשו בפועל את בני הזוג בחיי היום יום כגון מכונית משפחתית, או אף דירת המגורים המשותפת, ואילו לגבי נכסים פיננסים אחרים, תחול הפרדה רכושית בין בני הזוג, וכל אחד יקבל את הנכס הרשום על שמו בלבד.

    יתכן אף מצב שחלוקת רכוש בין בני זוג ידועים בציבור תתבצע על סמך תקופות חיים שונות: היינו, התקופה שבה חיו בני הזוג כבני זוג נשואים לכל דבר, תוכר כתקופה שכל הרכוש שנצבר בה, יחולק בצורה שוויונית בין בני הזוג. ואילו רכוש שנצבר במהלך תקופה שבה בני הזוג לא ענו על הקריטריונים וצורת החיים של בני זוג נשואים – תוכר כתקופה שהרכוש שנצבר במהלכה, יחולק עפ"י הבעלים הרשום שלו.

    האם הסכם ממון מסדיר חלוקת רכוש בין בני זוג ידועים בציבור?

    הסכם ממון הוא הפתרון הטוב ביותר לסוגיות חלוקת הרכוש ביו בני זוג ידועים בציבור. בני הזוג מפרטים בהסכם הממון מהם הנכסים השונים בבעלותם וכיצד הם מעוניינים לחלקם במקרה של פרידה. כך מבטיחים בני הזוג כי חלוקת רכוש תתבצע בהתאם לרצונם החופשי ומתוך הסכמה והחלטה מודעת בין בני הזוג.

    הסכם ממון הוא הפתרון הטוב ביותר לסוגיות חלוקת הרכוש ביו בני זוג ידועים בציבורובקצרה: חלוקת רכוש בין בני זוג ידועים בציבור מבוצעת בדרך כלל עפ"י הלכת השיתוף. היינו הרכוש שנצבר במהלך החיים המשותפים של בני הזוג, מחולק בצורה שוויונית.

    יתכנו מקרים ובן זוג אחד יידרש להוכיח כי הייתה כוונת שיתוף בנכס ספציפי, או מקרים שבהם הרכוש המשותף יחולק בין בני הזוג בהתאם לתקופת צבירת הרכוש או בהתאם לתקופת החיים הנחזית להיות כשל בני זוג נשואים. חתימה על הסכם ממון עשויה למנוע מחלוקות בעתיד ולקבוע מראש את דרך חלוקת הרכוש המשותף בין בני זוג ידועים בציבור.

    *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

    לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
    פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מדריך משפטי למתגרש