ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    חלוקת פנסיה תקציבית בין בני זוג שמתגרשים

    אחד התחומים העיקריים בהם דנים בהליך גירושין, הוא חלוקת הרכוש. מה דינו של החיסכון הפנסיוני כאשר בני זוג מתגרשים? אחד הנכסים החשובים שנצברים במהלך חיינו, אמור להתחלק בעת הגירושין. על החוק החדש משנת 2014, על החישוב בפועל של כספי הפנסיה והחלוקה ביניהם, בכתבה שלפניכם.

    חלוקת פנסיה תקציבית בין בני זוג שמתגרשים

    באוגוסט 2014 נחקק חוק חדש אשר נכנס לתוקף בפברואר 2015; מטרתו להסדיר את נושא חלוקת החיסכון הפנסיוני בין שני בני זוג אשר מחליטים להתגרש. לפני חקיקת חוק זה, נאלץ אחד הצדדים, גם לאחר קבלת פסק דין או הסכם גירושין, לתבוע את זכויותיו בכל הנוגע לחיסכון הפנסיוני באמצעות ההוצאה לפועל במרבית המקרים.

    מדוע? מכיוון שקיים איסור בחוק הגמלאות על העברת זכויות פנסיוניות, גם אם שני הצדדים מסכימים ומבקשים מהקרנות השונות לבצע העברת זכויות לצד השני. ברוב המקרים, קופות וקרנות פנסיוניות לא שיתפו פעולה עם בקשות הצדדים, מה שגרם לצדדים להמשיך להיות קשורים ביניהם, על אף הרצון להתיר קשרים ולהתגרש מכל הבחינות.

    כלומר, הכוח היה בידיהן של קרנות וקופות הפנסיה, ולא בידיהם של הצדדים המעוניינים להתגרש, וזה בעיקר מהות השינוי בחוק.

    תוכן עניינים

    מה החידוש שמביא עימו החוק?

    החוק שנחקק בשנת 2014 מתייחס לזכויות של בן/בת הזוג, כך שהקרן או הקופה המשלמת מבצעת הפרדה ברישומים שלה בין הצדדים, ומבטיחה בזאת את חלקו של הצד השני, חוסכת ממנו את המאמץ הרב בהשגת הכספים באמצעות פנייה ללשכה להוצאה לפועל, ומסדירה בחוק את כל ההתייחסות לנושא חלוקת הפנסיה בין הצדדים.

    התייחסות לחלוקת הפנסיה התקציבית במסגרת חלוקת רכוש

    פנסיה תקציבית מהווה חלק מרכוש משותף אשר נחלק בין שני הצדדים. כאשר אנו עוסקים בנושא חלוקת הרכוש בין בני זוג אשר מחליטים להתגרש, אנו דנים בחוק יחסי הממון. חוק זה קובע כי כלל נכסי בני הזוג, לרבות פיצויי פרישה, קרנות השתלמות, קופות גמל וחסכונות, וזכויות פנסיה עתידיות, נכללים ברשימת הנכסים המשותפים של הצדדים בחלוקת הרכוש, גם אם מדובר בחיסכון או זכות פנסיונית אשר רשומה על אחד מבני הזוג בלבד, והופרדה במסגרת העבודה של אחד הצדדים, בלבד, ללא מעורבות כלשהי של הצד השני.

    כאשר אנו עוסקים בנושא חלוקת הרכוש בין בני זוג אשר מחליטים להתגרש, אנו דנים בחוק יחסי הממון

    כיצד מתבצעת חלוקת הפנסיה התקציבית בפועל?

    החוק קובע הוראות לפיהן קרן הפנסיה תאפשר לבן/בת הזוג לשעבר לקבל את חלקו לחשבון נפרד מזה של העמית. הדבר ייעשה בהתאם לפסק דין שיינתן בבית הדין הרבני או בבית המשפט לענייני משפחה, כאשר ההחלטה על גובה הסכום בידי בית המשפט. פסק הדין יפרט את פרטי הצדדים, כמה שנים חיו יחד, מתי נפרדו וכו'. כל מה שיש לעשות הוא להגיש את פסק הדין לקרן או לקופה הפנסיונית הרלוונטית, ולמלא את הבקשה המתאימה, על מנת לקבל את התשלומים הישירים מקופת הפנסיה. חשוב להוסיף כי החוק לא חל על כספי השתלמות וגמל, אלא על פנסיה בלבד.

    כיצד מתבצע חישוב הפנסיה?

    1. את חישוב הפנסיה שנצברה במהלך השנים, יבצע אקטואר, אשר מתייחס לכל הנתונים הרלוונטיים כגון שנות החיים המשותפות, תקופת הפנסיה ועוד.
    2. האקטואר מגיש חוות דעת מקצועית לבית המשפט, אשר מעניק תוקף משפטי של פסק דין.
    3. פסק דין זה מועבר לגוף הפנסיוני.
    4. בשלב האחרון מועברים הכספים לחשבון נפרד.

    ** אקטואר הינו איש מקצוע אשר תפקידו לקבל את הנתונים מהצדדים, ולחשב באמצעות אלו ובאמצעות נתונים סטטיסטיים וכלכליים נוספים, את מה שנתבקש – במקרה זה מדובר בחישוב הפנסיה.

    אפשרות נוספת – חלוקת הפנסיה באמצעות תשלום חד פעמי

    ניתן להסכים בין הצדדים על תשלום סכום חד פעמי לצד השני, במקום הפרשה של סכום חודשי, שיהיה שווה ערך לסכום הפנסיה החודשי. היתרון בשיטה זו בעיקר מנתק את הקשרים בין הצדדים על ידי תשלום חד פעמי, במקום תשלום חודשי לאורך זמן רב, השאלה היא לכמה מאיתנו יש סכום כזה גדול נזיל להעברה חד פעמית?

    בכל מקרה, מובן לכל הדעות כי מדובר באחד התחומים המורכבים בהליך גירושין, חשוב לקחת בחשבון מראש כי הוא עשוי להתמשך זמן מה, ולא להתרחש מהיום להיום, קבלת הנתונים אורכת זמן וגם עבודתו של האקטואר. יש להתייחס לפרק זה בתוך תחום חלוקת הממון בסבלנות ובסובלנות.

    *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

    לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
    פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מדריך משפטי למתגרש