ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    גירושין של זוגות חד מיניים

    גירושין של זוגות חד מיניים

    תוכן עניינים

    נשאלת השאלה כיצד "זוגות חד מיניים מתגרשים"?

    נקדים תשובה לשאלה המתבקשת, ונבהיר כבר בשלב הזה כי "גירושין" הם מונח דתי, גירושין יכולים להיעשות רק על ידי מי שנישא כדת. בוודאי שלא ייתכנו גירושין ברבנות כשמדובר בבני זוג חד מיניים.

    בני זוג חד מיניים אינם יכולים "להתגרש" שכן הדת אינה מכירה בצורת זוגיות כזו. לכן, הטרמינולוגיה הנכונה בהקשר לזוגות חד מיניים היא "פרידה" ולא "גירושין". זוגות חד מיניים יכולים להיפרד, לא להתגרש.

    מי הם זוגות חד מיניים?

    זוגות חד מיניים, כשמם כן הם, זוג מאותו מין המקיים מערכת יחסים זוגית. בין אם מדובר באישה ואישה או גבר וגבר.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      האם זוגות חד מיניים מוכרים בישראל?

      התשובה היא בחיוב. אומנם המדינה אינה מכירה בזוגות חד מיניים באופן פורמאלי בחקיקה ראשית, אך במשך השנים הכירה הפסיקה, וכפועל יוצא גם רשויות המדינה בזכותם של זוגות חד מיניים ליהנות מכל זכות מהם נהנים בני זוג שאינם חד מיניים, לרבות זוגות נשואים.

      כיום, בני זוג חד מיני אף יכולים גם להירשם כנשואים, אם התחתנו במדינה זרה.

      בני זוג חד מיני רשאים להירשם בתור מוטבים בביטוח חיים, וליהנות מאותם זכויות בעת קבלת משכנתא, גמלאות, תגמולים ושאר זכויות סוציאליות הניתנות לכל זוג או זוג נשואי כדת.

      הזכות היחידה שאינה מוכרת בישראל לגבי חד מיניים (וזוגות בכלל) היא זכות הנישואין בתוך ישראל. שכן בארץ נישואין וגירושין נעשים רק על פי הדין הדתי האישי של בני הזוג. ההלכה היהודית (וגם המוסלמית והנוצרית) אינה מכירה בזוגות חד מיניים ולכן כיום זוגות חד מיניים אינם יכולים "להתחתן" בארץ, אלא כאמור להירשם בנשואים בכפוף לכתוב לעיל.

      האם זוג חד מיני נרשם באופן פורמאלי?

      זוגות חד מיניים מקיימים קשר זוגי במתכונת המכונה "ידועים בציבור". ההכרה בידועים בציבור היא זהה להכרה בזוג נשוי, וכאמור היא מקנה לבני זוג את אותם הזכויות הקיימות לזוג נשוי כדת.

      אך אין רישום פורמאלי של בני זוג ידועים בציבור ובפרט, כאשר מדובר בבני זוג חד מיניים. אומנם ניתן להירשם במשרד הפנים כנשואים (אם הנישואין נערכו בחו"ל) אך ביטול הרישום ייעשה על פי בקשה בנסיבות העניין.

      כך חל גם העיקרון כאשר בני זוג חד מיניים מבקשים להיפרד, אין צורך בהודעה פורמאלית על כך או רישום על סיום הקשר הזוגי.

      האם זוג חד מיני רשאי להקים משפחה?

      בני זוג חד מיניים רשאים כיום להקים משפחה, הם רשאים לאמץ, להיעזר באם פונדקאית, או ליהנות מתרומת זרע (כאשר מדובר בנשים).

      כאשר זוג חד מיני שהקים משפחה מבקש להיפרד, הרי שהדינים החלים על זוגות רגילים, יחולו גם על זוגות חד מיניים. כלומר, תיעשה חלוקת משמורת, ואף תוטל חובת תשלום דמי מזונות ע"י ההורה הלא משמורן על הילדים המשותפים.בני זוג חד מיניים רשאים כיום להקים משפחה, הם רשאים לאמץ, להיעזר באם פונדקאית, או ליהנות מתרומת זרע

      כיצד מתחלק הרכוש בין בני זוג חד מיני?

      בני זוג מאותו המין המקיימים משק בית משותף, וחיים יחדיו בצוותא צוברים כדרך קבע רכוש משותף. בין אם מדובר ברכוש יומיומי ובין אם מדובר בנכסים כגון: דירה, רכבים ועוד.

      גם בעת פרידה של זוג מאותו המין, תיערך חלוקת רכוש, ואף תיתכן מחלוקת משפטית בין בני הזוג, שהרי אז ייאלץ לקבוע בית משפט מוסמך מי זכאי לאיזה רכוש.

      בני זוג חד מיני יכולים גם להגיע להסכם על חלוקת רכוש, ואף בטרם, הם רשאים לחתום על הסכם ממון אשר יסדיר ביניהם את ענייני הרכוש בעתיד ככל שיהיה צורך.

      האם יש בית משפט מיוחד שעוסק בפרידה של זוגות חד מיניים?

      ההליך הרגיל של פתיחת תיק גירושין אינו מתאים לבני זוג חד מיניים. בני זוג חד מיניים פונים להליך 'התרת נישואין' בבית המשפט לענייני משפחה, שהוא אשר ידון בענייני משמורת ילדים, חלוקת רכוש, פירוק שיתוף, ואף בענייני מזונות ילדים.

      גם כאשר בני זוג חד מיניים מבקשים לאשר הסכם ממון, תהיה הערכאה הרלוונטית בית המשפט לענייני משפחה.

      בסופו של דבר, זוגות חד מיניים ככל זוג הם, חיי הזוגיות שלהם והעובדה שהם מוכרים כידועים בציבור יוצרת אומנם זכויות רבות, אך גם חובות כפי שתואר.

      מילה לסיום:

      לאחרונה זכינו להתוודע לחייהם של זוגות חד מיניים דווקא בפן השלילי לאחר אירוע הרצח המצער במצעד הגאווה בירושלים.

      אך למרות חוסר הסובלנות של אדם אחד, אסור לשכוח שבישראל זוגות חד מיניים רבים, הם אוהבים כמו כולם, הם מקיימים משק בית משותף כמו כולם, וחלקם אפילו מקימים משפחה כולם.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש