ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    גירושין – ברבנות או בבית המשפט

    גירושין - ברבנות או בבית המשפט

    תוכן עניינים

    נישואין וגירושין בישראל

    בישראל נישואין וגירושין נעשים בהתאם לדין האישי- דתי, ולא בהתאם לחוקי המדינה. משכך, השיוך הדתי של בני הזוג הוא שיקבע את אופן הנישואין ואת ההיתכנות שלהם, וכך גם את אופן הגירושין.

    השאלה הראשונה הנשאלת בשלב הגירושין, היא שאלת הדין האישי, ואופן ביצוע הנישואין. כאשר מדובר בבני זוג יהודים, הגירושין ייעשו ע"י בית הדין הרבני. זאת ללא קשר לאופן בו נישאו (לדוגמא: נישואין אזרחיים).

    מנגד, ככל שמדובר בנישואין בין בני זוג בני דתות שונות, יש לבחון את אופן עריכת הנישואין, כדי לבחון היכן יתגרשו בני הזוג. אם לדוגמא מדובר בבני זוג מדתות שונות, אשר נישאו בטקס אזרחי במדינה זרה, לא יהיה צורך בגירושין ברבנות, אלא דיי יהיה בפסק דין של בית המשפט לענייני משפחה.

    גירושין בין יהודים

    ככלל, דרך המלך בגירושין בין בני זוג יהודים בישראל היא עריכתם בבית הדין הרבני. אך האחרון מוסמך לדון רק בענייני הגירושין, ולא בענייני חלוקת הרכוש והמשמורת. כל זאת, למעט במקרים בהם תביעת הגירושין "נכרכה" יחד עם תביעות הרכוש והמשמורת.

    המשמעות של כריכת התביעה, היא שבית הדין הרבני, הפועל מכוח הדין הדתי יעסוק במגוון המחלוקות בין בני הזוג. עם זאת, חשוב להדגיש כי עצם "כריכת התביעה" לבית הדין הרבני אינה גורעת מזכותו של בן הזוג השני לחלוק על עצם הכריכה, ועל סמכות בית הדין הרבני.

    לכן, על מי שכורח תביעה לבית הדין להוכיח כי מדובר בכריכה כנה אשר נועדה לפתור באופן כנה את המחלוקות בין בני הזוג ואין בה כדי להשתמש לרעה בהליכי המשפט.

    אך למרות המתואר, הדרך השכיחה של גירושין בין יהודים היא באמצעות הגשת תביעת גירושין לבית הדין הרבני, והגשת תביעה מקבילה בעניין משמורת הילדים וחלוקת הרכוש בין בני הזוג.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      גירושין בבית הדין

      לגירושין בבית הדין יתרונות לצד חסרונות.

      מצד אחד, ככל שבני הזוג מתגרשים בהסכמה ואינם מערימים קשיים, הגירושין יכולים להיעשות בהסכמה ובהקדם. מצד שני, נכון לכתיבת שורות אלו, בתי הדין הרבניים עמוסים לעייפה וזוגות רבים מחכים במשך תקופה ארוכה לדיון בעניינם.ככל שבני הזוג מתגרשים בהסכמה ואינם מערימים קשיים, הגירושין יכולים להיעשות בהסכמה ובהקדםלגירושין בבית הדין הרבני גם חיסרון אידאולוגי, לא מעט זוגות יהודים בוחרים שלא להתחתן באמצעות חתונה דתית מטעמים אידאולוגיים של רצון להפריד בין הדת לבין חיי האישות. מנגד, גם נישואין אזרחיים שנעשים בחו"ל בין יהודים, הם נישואין כדת משה וישראל, ולכן בנסיבות כאלו הגירושין ייערכו בבית הדין הרבני.

      חיסרון נוסף בבית הדין הרבני הוא שלא אחת דיינים השופטים מכוח ההלכה היהודית, עשויים להגיע להחלטות שיש בהן כדי לפגוע בנשים, זאת בשל העובדה שהדין הדתי מורכב מהלכות ארכאיות שאינן תואמות בהכרח את אופי החיים המודרני. הדוגמא הטובה לכך היא סוגיית מסורבות הגט שנדונה בהרחבה בשנים האחרונות.

      אך יתרון נוסף שיש לגירושין בבית הדין הרבני הוא כי יש בגירושין ובכלל זה בנישואין כבוד רב למסורת היהודית, ואין ספק שללא מעט זוגות עיקרון זה חשוב מאוד.

      גירושין בבית המשפט לענייני משפחה

      חשוב להדגיש כי לגירושין בבית המשפט לענייני משפחה יתרונות, אך כמובן גם מספר חסרונות. כאמור, בני זוג יהודים לא יכולים להתגרש בבית המשפט לענייני משפחה אלא רק בבית הדין הרבני. אך בדרך כלל זוגות שמתגרשים בבית המשפט לענייני משפחה הם זוגות מעורבים. קרי: יהודים ולא יהודים או זוגות בני דתות שונות.

      כאשר מדובר בזוג שרשאי להתגרש בבית המשפט לענייני משפחה, היתרונות הם דיי ברורים: יתרון מהותי הוא מהירותו של ההליך, להבדיל כאמור מההליך בבית הדין הרבני. כמו כן, דיי בהסכמה או בבקשה של צד אחד, כדי להביא לפסק דין שמסיים את קשר הנישואין. זאת להבדיל מהליכים בבית הדין הרבני, שם לצד אחד (הבעל) כוח רב יותר.
      החיסרון בגירושין בבית המשפט לענייני משפחה, הוא אולי גם היתרון. אם בבית הדין הרבני לא אחת ייעשו הדיינים מאמץ להביא לשלום בית וכן לשמור על התא המשפחתי. בבית המשפט לענייני משפחה ניסיונות כאלו שכיחים פחות.

      אז היכן עדיף להתגרש?

      יש לזכור שכדי להשיב לשאלה זו, יש לבחון תחילה באופן קבוע מהו הדין שחל על בני הזוג. רק לאחר מכן, ניתן לבחון מי מהערכאות השיפוטיות עדיפה יותר.

      ובאשר לשאלה הנשאלת, כל מקרה לגופו. יש מקרים שעדיף תמיד להתגרש בערכאה מסוימת ולהיפך. מומלץ תמיד להיוועץ בעו"ד מומחה ליעוץ גירושין ולא לפעול לבד.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש