ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    מה קובעת הסטטיסטיקה בקשר לגירושין בישראל

    מה קובעת הסטטיסטיקה בקשר לגירושין בישראל

    יום אחד אתם עוברים לגור יחדיו. יום אחר, הוא מציע נישואין, ואנו מסכימים באהבה ובשמחה רבה.

    את החתונה אנו עושים באולם מפואר עם הרבה מוזמנים, שלאחריו אנו סופרים את השיקים בחדר המלון או בדירה הצנועה שאנו שוכרים.

    לאחר הנישואין, אנו מתמודדים אבל גם מאושרים בחלק מהזמן. אך לאט לאט, משהו לא עובד. הקשר כבר לא דומה למה שהורגלנו, השתנינו או שבן זוגנו השתנה.

    אנו רוצים דבר אחד, אך בן הזוג השני רוצה דבר אחר. אנו מנסים להיעזר בייעוץ זוגי, אך גם הוא לא מביא אותנו לשלווה ולנחלה. לבסוף, אנו מתגרשים. מסתבר, שאנו כלל לא לבד, שכן בישראל אחוז הגירושין הוא דיי שכיח.

    תוכן עניינים

    כמה זוגות מתגרשים בכל שנה?

    שיעור הגירושין בישראל נכון לשנת 2012 (שזהו הנתון המבוסס ביותר בהתאם ללשכה המרכזית לסטטיסטיקה) עומד על 13,685 זוגות שהתגרשו, לעומת 50,474 זוגות שהתחתנו באותה השנה. כלומר אחוז הגירושין עומד על סך של 27% באותה השנה.

    באשר לשנת 2015- 2013, טרם ניתנה סטטיסטיקה ממצה ע"י הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שכן זהו נתון שבוחנים באופן רב שנתי ככל הנראה.

    אך המסקנה העולה היא שכמעט שליש מהזוגות מתגרשים בישראל, זהו בוודאי לא מספר קטן, אך הוא גם לא מספר המעיד על שכיחות גדולה מידי. לצורך ההשוואה, בשנת 2007 התחתנו בישראל 46,448 זוגות, והתגרשו 13,105, קרי: מספר דיי דומה בהשוואה לכמות הנישאים באותה השנה.

    המספרים המצוינים לא כוללים בדיקה מקיפה של סוג הגירושין, הלאום והממוצע הסוציו אקונומי של בני הזוג. בנוסף, הסטטיסטיקה שקיימת באשר לזוגות נשואים שמתגרשים אינה כוללת את כמות הזוגות הידועים בציבור הנפרדים בכל שנה.

    עם זאת, על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה "95% מהזוגות בישראל הם נשואים, והיתר הם זוגות החיים יחד ללא נישואין (כ- 79 אלף זוגות)" . כל זאת, נכון לשנת 2013.

    בנוסף, במחקר נוסף שנערך בשנת 2011 מטעם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נמצא כי כאשר לשני בני הזוג השכלה אקדמית, אחוז הגירושין יהיה קטן יותר, אך הוא יהיה קטן עוד יותר אם שני בני הזוג למדו יחדיו מקצוע דומה.

    מדוע אנשים מתגרשים?

    השאלה מדוע אנשים מתגרשים היא קשה יותר להוכחה סטטיסטית, אך ניתן למנות מספר טעמים המהווים סיבות שכיחות לגירושין:

    חוסר התאמה : לעיתים לאחר מספר שנות נישואין או פחות מכך, מגלים בני הזוג כי רצונותיהם שונים, והאדם עמם הם התחתנו ואופיו, אינם תואמים לצורכים האישיים המשתנים. זו סיבת האי התאמה שמאפיינת זוגות רבים.

    אהבה שנחשקת : עם השנים, ועם הפיתויים, ועם השגרה, המציאות בדרך כלל מחייבת שחיקה מסוימת בחיי הזוגיות. ישנם בני זוג שהקשר שלהם והרצון שלהם חזק מספיק כדי להתגבר על אותה שגרה ושחיקה, אך אצל חלק לא קטן מהזוגות הנשואים, מביאה השחיקה לסיום חיי הנישואין.

    קשיים כלכליים : המשפט הנושן "כשאין כסף האהבה בורחת מהחלון" הוא לא אחת רלוונטי לזוגות נשואים. לעיתים, הקשיים הכלכליים, העייפות והקושי הנפשי הנלווה לכך נותן את אותותיו גם על מערכת היחסים בין בני הזוג. כשאין כסף, קשה להשקיע ברומנטיקה, ולכן לקושי כלכלי השפעה אקוטית וישירה על גירושין.

    היכן מתגרשים הכי הרבה?

    על פי הדו"ח השנתי של מערכת בתי הדין הרבני (שפורסם באתר- YNET) העיר שבה אחוז הגירושין הגבוה בישראל היא- באופן לא הכי מפתיע- תל אביב הידועה כבירת הבילויים של ישראל. במקום השני, נמצאת העיר ירושלים. במקום האחרון אגב, נמצאת העיר עפולה.

    נראה שדווקא הדרך השכיחה ביותר לשמור על חיי נישואין מתמקדת בשניים: כבוד הדדי והשקעה

    כיצד שומרים על חיי נישואין תקינים?

    זו בוודאי אינה שאלה שהסטטיסטיקה יכולה להשיב עליה, אלא המהות, ומרקם החיים. נראה שדווקא הדרך השכיחה ביותר לשמור על חיי נישואין מתמקדת בשניים: (1) כבוד הדדי (2) השקעה.

    ללא כבוד הדדי בין בני הזוג, עשויים בני זוג לשכוח שבן הזוג עמו התחתנו, הוא האדם שאותו אנו אוהבים. כאשר שוכחים זאת, נוטים לקחת דברים כמובן מאליהם, מה שבוודאי משפיע על היחס שלנו לבן הזוג שלנו.

    בנוסף, כאשר לוקחים דבר כמובן מאליו, ההשפעה המתמשכת של התנהגות זו, גורמת גם להיעדר השקעה ביחסים. זוגיות וחיי נישואין הם לעיתים עסק לכל דבר ועניין. בעסק צריך להשקיע כספים, בזוגיות צריך להשקיע אנרגיה ויצירתיות.

    אין ספק שלעיתים גם כבוד הדדי והשקעה ביחסים לא יספיקו כדי למנוע גירושין, אך הם בוודאי עשויים להפחית מהסטטיסטיקה הקיימת.

    *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

    לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
    פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מדריך משפטי למתגרש