ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    להתגרש בהיריון – דעי מהן זכויותייך!

    להתגרש בהיריון – דעי מהן זכויותייך!

    תוכן עניינים

    תנסי לחכות עם זה עד אחרי הלידה

    תקופת ההיריון מלווה בשינויים מרחיקי לכת בגוף ובנפש ובטלטלה רגשית לא פשוטה. במקרים רבים זה מקרין על מערכת היחסים הזוגית, ולא תמיד לטובה. גם אם את חשה שפשוט אין ברירה ואת חייבת להתגרש, כדאי לנסות להמתין עם זה עד אחרי הלידה. היריון הוא לא זמן טוב לקבל החלטות חשובות כאלה, ומוטב לקבל את ההחלטה ממקום רגוע ושלם יותר.

    אם יש לך ילדים קטנים בבית, זו סיבה נוספת להמתין מעט. עבור ילדים, במיוחד אם הם קטנים, התווספות ילד חדש למשפחה היא גם כך דבר הדורש הסתגלות נפשית, ולכן אם נוסיף גם את הגירושין למשוואה, זו עלולה להיות מעמסה כבדה מדי עבורם.

    בתי המשפט לענייני משפחה, ובאופן מובהק יותר בתי הדין הרבניים, מודעים לנושא ולעתים מנסים לעכב את אישור הגירושין עד לאחר הלידה, אך חשוב להדגיש שאין שום מניעה משפטית מלהתגרש בתקופת ההיריון, ואם תחליטי להתגרש – בוודאי שתוכלי.

    מעורבות האב בתהליך הלידה ולאחריה

    מומלץ לאפשר לאב להיות חלק מתהליך ההיריון והלידה, ולא למנוע מהילד את מעורבות אביו רק בגלל כעס וטינה. מבחינה משפטית יש לאב זכות להיחשף לבדיקות הנוגעות לעובר, גם במחיר של פגיעה מסוימת בפרטיותך. אך במידה ותרצי למנוע מהאב להיות נוכח איתך בלידה – יש לך את הזכות המלאה לכך.

    באופן טבעי יהיה קשה יותר לאב לראות את הילד בשנים הראשונות ובוודאי בתקופה הראשונה שלאחר הלידה, וזאת נקודה שעלייך לקחת בחשבון אם חשוב לך שהאב יהיה מעורב בגידול הילד.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      תוכלי לתבוע החזר הוצאות על בדיקות רפואיות במהלך ההיריון

      במהלך ההיריון את נדרשת לבצע בדיקות רפואיות רבות לטובת בריאותך ובריאות התינוק שבדרך. במידה והבדיקות עולות כסף, ניתן בהחלט לדרוש מהאב להשתתף בעול הכספי.

      ומה לגבי הסדרי ראייה ומשמורת? האם ניתן לקבוע כבר עכשיו, במהלך ההיריון, את הסדרי הראייה והמשמורת על הרך שעוד לא נולד? התפיסה הרווחת היא שלא ניתן לקבוע הסדרי ראייה ומשמורת על ילד שעוד לא נולד, אך בשנים האחרונות חל שינוי מסוים ובתי המשפט עשויים לאפשר לקבוע זאת כבר תוך כדי ההיריון.

      מה קורה כשאת לא בטוחה מי האבא?

      לפי הדין היהודי אם בני הזוג יהודים והאישה נכנסה להיריון מגבר אחר – הילד מוכרז כ'ממזר'. הגדרת ממזר היא ההגדרה החמורה ביותר מבחינת ההלכה היהודית וגוררת פסול חיתון גורף וכתם לכל החיים. משום חומרת הדבר ומתוך מחשבה על טובת הילד, בתי המשפט בישראל מונעים מההורים לבצע בדיקת רקמות שעשויה להוכיח שהבעל אינו האב.

      משום כך כל עוד הילד נולד בתקופת הנישואין, גם אם הילד הינו תוצר של רומן מחוץ לנישואין – מבחינת ההלכה היהודית ומבחינת החוק בישראל הילד נחשב כילדו הביולוגי של הבעל לכל דבר ועניין, ועל הבעל מוטלות כל החובות ההוריות כולל מזונות, מדור וכו'.

      עם זאת כדי לתבוע מזונות צריך להמתין ללידה עצמה. ההכרה של הבעל כאב הילד אינה יכולה להתבצע תוך כדי ההיריון.

      הגדרת ממזר היא ההגדרה החמורה ביותר מבחינת ההלכה היהודית וגוררת פסול חיתון גורף וכתם לכל החייםההגבלות לאחר הגירושין

      בתקופה שלאחר הגירושין מצופה ממך שלא לחיות באותו בית עם הגבר שממנו זה עתה התגרשת, גם אם את צריכה את העזרה שלו במהלך ההיריון או לידת הילד, וזאת בכדי שלא ייווצר זלזול ברעיון הגירושין. עם זאת, אם תרצו לחזור להינשא זה לזו, כל עוד לא התחתנת עם מישהו אחר תוכלו לעשות זאת. ההלכה היהודית מקבלת בברכה את ה'מחזיר גרושתו'.

      במידה ואת רוצה להינשא כדת וכדין בשנית לגבר אחר, עלייך להמתין עד תום 'תקופת ההנקה' – 24 חודשים מיום הלידה. הסיבה לכך היא הרצון להבטיח את מזונותיו של הילד ואת המזונות המוגדלים עבור האשה בתקופה הזו. עם זאת, אם הפסקת להניק תוכלי להביא אישור מרופא ולבקש מבית הדין היתר להינשא.

      בשורה התחתונה

      ההמלצה האולטימטיבית היא להמתין עם הגירושין עד אחרי הלידה, אך אם את נחושה להתגרש באופן מיידי – את בהחלט יכולה. יחד עם זאת, לגבי תביעת המזונות ותביעת משמורת והסדרי ראייה, ככל הנראה תצטרכי להמתין עד אחרי הלידה.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש