ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    כיצד נערכים לגירושין במהלך היריון

    גירושין הם עסק מורכב, מעציב, ולא פחות מכך, גם יקר. מצד אחד, ישנן סיטואציות שבהן הגירושין עשויים להיות מהירים ופשוטים יותר, אך מצד שני ישנן נסיבות שבהן הליך הגירושין הופך להיות מורכב וקשה יותר.

    כיצד נערכים לגירושין במהלך היריון

    בין הנסיבות מקלות על הליך הגירושין, הם מקרים בהם בני הזוג כלל אינם חולקים בית משותף וילדים. אך בין הנסיבות ההופכות את שלב הגירושין להליך מורכב, הן כאשר בני הזוג אינם מסכימים על חלוקת הרכוש, משמורת הילדים ובמיוחד כשהגירושין מתרחשים בעוד האישה בהיריון, מה שעשוי להביא להליכים משפטיים יקרים וארוכים.

    לכך משמעויות לא רק אישיות על בני הזוג, אלא גם משמעויות משפטיות ודתיות.

    תוכן עניינים

    מהן הסיבות לגירושין בתקופת היריון?

    בניגוד לסברה הרווחת, תקופת היריון יכולה גם לשנות לרעה את חיי הזוגיות. לעיתים, השינויים ההורמונליים של האישה ההרה עשויים ליצור מריבות בין בני זוג, וכן לעיתים עשוי תינוק חדש דווקא להביא לריחוק בין בני הזוג, ולאו דווקא לקרבה.

    כמו כן, לא אחת קשיים כלכליים או מחלוקות שהחלו עובר לשלב ההיריון, מתחילות לתת את אותותיהן בשלב ההיריון.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      האם ניתן להתגרש בזמן היריון?

      בישראל, הגירושין והנישואין נעשים על פי הדין האישי- דתי. אלו נעשים ע"י בית הדין הרבני כאשר מדובר ביהודים או ע"י בתי דין דתיים כאשר מדובר בבני דתות אחרות. באשר ליהודים, אין איסור הלכתי ובוודאי שאין איסור משפטי- אזרחי על גירושין בשלב ההיריון, בכפוף למגבלות מסוימות שתתוארנה להלן.

      מהן המגבלות על גירושין בתקופת היריון מבחינת הדין הדתי?

      על פי הדת היהודית, אישה שהרתה לגבר אחר בעת שהייתה נשואה, הילד שייולד יוכר "כממזר". משמעותה של "ממזרות" בהלכה היהודית היא כי הילד אסור בחיתון דורות קדימה.

      כאשר מוגשת תביעת גירושין לבית הדין הרבני האמון על גירושין ונישואין בישראל בין יהודים, בתי הדין יתירו את הגירושין ככלל גם כאשר הגירושין נעשים בתקופת הריונה של האישה.

      אך היתר הגירושין יינתן בכפוף לתקופת "ביניים" שבמסגרתה האישה לא תוכל לקיים יחסי אישות עם גבר אחר לאחר הריונה, זאת כדי למנוע כל ספק חלילה בכשרותו של הילד שייוולד, ובשל החשש הכבד ממזרות.

      האם בית הדין יכול לחייב אב לערוך בדיקת אבהות?

      בשל האופי המיוחד של נישואין וגירושין בישראל, ולאור המשמעות הקשה של הכרזה על ילד כממזר, בתי הדין ובתי המשפט לענייני משפחה לא מתירים כעיקרון בדיקת רקמות. זאת ככל שהאישה נכנסה להיריון בזמן הנישואין.

      אך בדיקת רקמות תותר כאשר ישנה מחלוקת לגיטימית על זהות האב, אך כזו שלא עשויה להכתים את הילד שייוולד.

      האם על האב יהיה לשלם מזונות בתקופת ההיריון?

      בתקופת ההיריון התינוק טרם נולד, ולכן עוד אין צורך להזין אותו לדאוג למחסורו. כך שחובת מזונות מוטלת בשלב שבו הילד נולד. עם זאת, גם אם הגירושין נעשים בתקופת ההיריון, אין בכך כדי למנוע מבית הדין או בית המשפט להטיל על הבעל במקרים מסוימים מזונות אישה.

      מזונות אישה משולמים לטובת האישה, מכוח ההלכה היהודית הקובעת כי בעת הגירושין האישה "עולה עמו ואינה יורדת". כלומר, תכליתן של מזונות האישה היא לשמור על מצבה הכלכלי גם לאחר הגירושין, כפי שהיא הורגלה אליו.תכליתן של מזונות האישה היא לשמור על מצבה הכלכלי גם לאחר הגירושין, כפי שהיא הורגלה אליו

      כיצד קובעים את המשמורת בין ההורים במקרים שבהם הגירושין נעשים בזמן היריון?

      בעבר לא ניתן היה לקבוע הסדרי משמורת בטרם נולד הילד, אך עד לא מזמן החלו בתי המשפט ובתי הדין הסדרי משמורת בין זוגות עוד לפני ההיריון.

      הסיבה לפיה נמנעות ערכאות משפטיות לאפשר הסדר משמורת לפני הלידה, היא כי לאחר הלידה, התפיסה היא שעל התינוק להיות בעיקר עם אמו, אשר ביכולתה גם להניק אותו, ולדאוג לצרכיו הבסיסיים טוב יותר, לפחות בשלב הראשון של חייו.

      כמובן שגם לתפיסה הרווחת והמתוארת חריגים, וגם בה חל כרסום, בדומה לחזקת הגיל "הרך" שאט אט משתנה לתפיסה של משמורת משותפת עם השנים.

      כיצד ניתן להימנע מגירושין בשלב ההיריון?

      אין ספק ששלב ההיריון הוא מרגש וקשה כאחד, ולכן לעיתים ובכלל בחיים, כדאי ליטול נשימה ארוכה ולא לפעול באמצעים דרסטיים. כך גם בנוגע לגירושין, לעיתים אולי כדי לחכות עוד טיפה וכן לתת הזדמנות לחיי הנישואין. הנה כמה עצות שיישומן, עשוי למנוע את המועקה הקשה בדמות "גירושין בתקופת היריון".

      סבלנות : רצוי לנהוג בסבלנות, במיוחד בשלב ההיריון, לקבל בהבנה וברוגע את בן או בת הזוג.

      כבוד והערכה הדדית : גם כשקשה, רצוי לנהוג בכבוד לבן הזוג, להבין שגם לו קשה, ולא לפעול בכעס.

      ייעוץ זוגי : לעיתים, סיוע וייעוץ של צד שלישי אובייקטיבי יכול דווקא להאיר ולהעיר את חיי הזוגיות, במיוחד בתקופת היריון.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש