ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    איך מתגרשים? [מדריך משפטי עדכני, 2024]

    מגמת הגירושין בישראל (ובעולם) נמצאת בעלייה. לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נראה ששליש מהזוגות הנישאים – מתגרשים בסופו של יום. ועדיין, רבים מהזוגות לא יודעים איך מתגרשים?

    איך מתגרשים?

    מטרידות את המתגרשים שאלות רבות (ובצדק): כך למשל רובנו מוטרדים מההשפעות שיהיו לגירושין על המשפחה, הילדים, הקרובים, וכמובן על המצב הכספי?

    אנחנו שואלים את עצמנו האם גירושין בהסכמה הוא המהלך האסטרטגי הנכון?

    השאלות רבות ויש צורך בהסבר שיפרט ויבאר איך מתגרשים בדרך הנכונה ביותר.

    ננסה לייעץ ולכוון כיצד לייעץ כיצד נכון להתגרש מהפן הכספי, וכיצד מומלץ לעשות זאת נכון גם מהפן הנפשי.

    המדריך שלהלן מחולק לשלושה חלקים:

    החלק הראשון של המאמר עוסק בתקופה שלפני פתיחת תיק גירושין.

    בהחלק השני נעסוק בתקופה של הגירושין עצמם.

    החלק השלישי דן בשאלה כיצד יש לנהוג לאחר מהלך של גירושין ברבנות.

    תוכן עניינים

    איך מתגרשים – השלב שלפני הגירושין

    לפני שמתגרשים, יש לבצע פעולות הכנה לגירושין:

    1. החלטה – ראשית יש להחליט האם רוצים להתגרש.

    לעיתים החלטה להתגרש היא ההחלטה הנכונה, מכיוון שככל הנראה, אפסו כל הסיכויים לגשר על הפערים ביניכם לבין בן/בת הזוג.

    במקרה שהחלטתם להתגרש, עליכם לפנות להליך יישוב סכסוך. במידה וההליך יִצלח, תוכלו להגיש הסכם גירושין לערכאה המשפטית לאישורה. אם ההליך לא צלח, מי מכם שפתח את ההליך, יוכל להגיש ראשון, תביעת גירושין לבית הדין הרבני ותביעות נלוות לביהמ"ש לענייני משפחה או לבית הדין (הכל בהתאם לסמכותם לדון).

    2. ראיות – יש לאסוף את הראיות שיתמכו בצד שלכם בסיפור. ניתן לאסוף הקלטות שמוכיחות שבן הזוג צועק (הכל בכפוף לחוק האזנת סתר), צילומי מסך מהנייד, מסמכים שמעידים שיש לבן הזוג כסף, זכויות, יכולת השתכרות חשוב לתעד את הדברים, וחשוב שהתיעוד יהיה סודי, כדי שבן הזוג לא יעלים מכם ראיות חשובות להמשך ההליך.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      3. עורך דין – לא מתפשרים. שוכרים עורך דין גירושין מומלץ  העוסק בעיקר בתחום הגירושין. לא מומלץ לשכור את שירותיו של עורך הדין של השכנה אשר ייצג אותה בתאונת דרכים, ולא נשכור את עורך הדין שייצג אתכם ברכישת הבית.

      רצוי לשכור את שירותיו של עורך דין לענייני משפחה בעל ניסיון ובעל המלצות. תפקידו של עורך הדין לסייע לכם – הן במסגרת ייעוץ גירושין והן במסגרת הגשת תביעות לערכאות המשפטיות.כאשר סכום כסף רב מונח על הפרק, ורוצים להגן על הכסף, שכירת עורך דין היא כנראה הצעד הנכון והבטוח.

      איך מתגרשים? - אינפוגרפיקה

      בשל החלופות להתדיין בבית משפט לענייני משפחה ו/או בבית הדין הרבני, עורך הדין צריך להתמצא בתחום. עורך הדין צריך להיות בעל ניסיון, אך גם להיות מעודכן בחידושי הפסיקה והחקיקה האחרונים. הוא צריך להסביר לכם את האסטרטגיה שהוא מתכנן עבורכם. זכרו שכל תיק נבנה אחרת ו"נתפר" במיוחד למידותיו של הלקוח.

      4. הברחת נכסים – יש לוודא שבן הזוג לא מתכונן גם הוא לגירושין ומבריח כסף או נכסים מחזקת בן הזוג האחר לחזקתו הוא. לעיתים מומלץ לפתוח הליך יישוב סכסוך ובמסגרת בקשה למתן סעד זמני, לפנות לערכאה המשפטית ולהטיל עיקולים.

      5. הכנה רגשית – הגירושין הם חוויה לא נעימה היכולה להפגיש בשדה הקרב המשפטי זוגות טעונים רגשית, שהופכים בין לילה מאוהב לאויב.

      אפילו אם נחסכים הדיונים בבית המשפט ומחליטים להתגרש בהסכמה, הגירושין יכולים להיות חוויה טראומטית. לכן, חשוב להכין את עצמכם מבחינה רגשית. חשוב גם להכין את הילדים, ולהפחית בקרבם רגשות אשמה בגין הגירושין ההולכים ומתקרבים.

      איך מתגרשים – שלב הגירושין

      גם בעיצומו של תהליך הגירושין, יש כמה עצות היכולות להועיל למתגרשים, כדי שידעו איך לעשות זאת נכון:

      1. יש לשמור על קור רוח – חווית הגירושין הינה חוויה לא פשוטה מבחינה רגשית וישנו פחד טבעי מגירושין, אך התרופה לקשיים אלו היא לשמור על קור רוח. שמירה על קור רוח תמנע מכם התנהלות שגויה עם בן הזוג ואף בדיונים, אם תגיעו לביהמ"ש/לביה"ד. ובכלל – זכרו כי קור רוח ימנע מחשיפת נקודות התורפה שלכם.

      2. יש להימנע מהסתת הילדים נגד בן הזוג – התנהלות זו לא הוגנת כלפי בן הזוג ולא הוגנת כלפי הילדים וחמור מכך, עלולה לגרום להסתה ובמקרים קשים לניכור הורי. יש לחשוב על טובת הילדים. אין לערב אותם בסכסוך הגירושין ויש לוודא שהם מבינים ששני הוריהם ימשיכו לאהוב אותם.

        פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        3. אם העניין הגיע להליך יישוב סכסוך ו/או בית המשפט/ביה"ד – יש לפעול לפי עצות עורך הדין.

        4. במידה ועורכים הסכם גירושין, חשוב לוודא שההסכם יכלול את כל ההיבטים החשובים, כגון: דמי מזונות, חלוקת רכוש בין בני זוג, חלוקת זמן הורי, איזון זכויות סוציאליות, התייחסות לכתובה ועוד. הסכם מקיף הכולל התייחסות מפורטת לכל ההיבטים, עשוי למנוע ולצמצם חיכוכים בעתיד. לכתיבת ההסכם, מומלץ להיעזר בעו"ד מומחה בתחום דיני המשפחה

        איך מתגרשים – השלב שאחרי הגירושין

        לצערנו, הגירושין אינם הליך של "זבנג" וגמרנו, אלא תהליך מתמשך אשר השלכותיו משפיעות על המתגרשים ומשפחתם לאורך שנים, גם לאחר סידור הגט.

        להלן מספר עצות שיכולות להועיל גם בתקופה שלאחר הגירושין:

        לצערנו, הגירושין אינם הליך של "זבנג" וגמרנו, אלא תהליך מתמשך אשר השלכותיו משפיעות לאורך שנים

        1. יש לפעול על פי הסכם הגירושין או החלטת הערכאה המשפטית – פעולה בניגוד להסכמות, עלולה להיות בעוכריכם ולגרור סנקציות כספיות, הליכי הוצל"פ ודיונים מיותרים בערכאות המשפטיות

        2. שמירה על מערכת יחסים טובה – אם זה אפשרי, מומלץ לשמור על יחסים טובים עם בן הזוג שממנו התגרשתם. שמירה על מערכת יחסים טובה, כבוד הדדי ושיח, תמיד יהיו עדיפים ויחסכו זמן וכסף.

        3. סיעור רגשי (closure) – בשל העובדה שגירושין הם חוויה כואבת, אפשרו לעצמכם להרגיש את הכאב והתגברו עליו.

        האם מרוויחים יותר כשמתגרשים בגישור?

        בהחלט שווה לתת הזדמנות לגישור גירושין. הרווח בגישור גירושין הוא עצום. קודם כל, החשוב ביותר, מדובר ברווח נקי לילדים ולהורות שלכם.

        גישור גירושין שמתנהל היטב, מפחית את הקונפליקטים בין בני הזוג, כך שתוכלו להתגרש בכבוד, ולשמור על הורות טובה ובריאה עבור הילדים שלכם.

        זכרו שהתקשורת ההורית ביניכם הולכת להימשך לפחות עד שהילדים יגיעו לגיל 18, ובואו נודה בזאת, גם הרבה מעבר לכך, כסבים מעורבים בחיי הנכדים. גישור גירושין ישמור על הקשר המשפחתי ביניכם, כקשר תקין ובריא, על אף שנפרדתם כזוג.

        רווח חשוב נוסף הוא הרווח הכלכלי. הליך גירושין שמתנהל בגישור הוא זול באופן משמעותי מהליך גירושין רגיל, והוא יכול לחסוך לכם סכומי עתק, שיכולים להגיע גם למאות אלפי שקלים.

        רווח חשוב לא פחות, הוא הרווח של הזמן. אחד הדברים שאתם לא יכולים לקנות ממנו עוד, הוא זמן, ואף אחד לא ישיב לכם את השנים האבודות שתבזבזו על מלחמות גירושין. גישור גירושין יכול לחסוך לכם שנים של ניהול מאבקים משפטיים, ולהסתיים תוך חודשים בודדים.

        רווח נוסף שמעניק לכם תהליך של גישור גירושין, הוא שליטה על החיים שלכם. בהליך גירושין רגיל, המושכות נלקחות מהידיים שלכם, ובית המשפט מתערב ומכריע בהחלטות הכי חשובות בחיים שלכם ושל הילדים שלכם.

        גישור גירושין מחזיר לכם את השליטה על החיים שלכם, וכל ההחלטות ההוריות נשארות בידיים שלכם ושל ההורה השני.

        יחד עם כל הרווחים הרבים בגישור גירושין, צריך לדעת לנהל את הליך הגישור בחוכמה, כדי להימנע מלצאת מופסדים.

        עורך דין לענייני גירושין ינהל את הליך הגישור באופן מושכל, ייקח בחשבון גם את הסיכונים שבהליך הגישור, ויסייע לכם להימנע מהם. כמו למשל הסיכון שבהסכם גירושין מקפח, או הסיכון שנובע מבן זוג שמנצל את הליך הגישור במטרה להבריח רכוש, או לקבל יתרון אסטרטגי בהליך הגירושין הרגיל.

        הגירושין ברבנות – סידור הגט

        השלב המסכם של הגירושין עצמם, הוא שלב סידור הגט בבית הדין הרבני, בלעדיו ההליך לא תם. על מנת שבני זוג יהודים יהיו גרושים, עליהם לסדר את הגט בבית הדין הרבני.

        הדבר נכון לא רק לבני זוג יהודים שנישאו כדת וכדין, אלא גם לבני זוג יהודים שבחרו להינשא בנישואין אזרחיים.

        אם שני בני הזוג מסכימים להתגרש, הליך סידור הגט הוא הליך פשוט יחסית. על בני הזוג להגיש בקשה לסידור גט בהסכמה. לאחר מכן יקבע מועד לסידור הגט. במועד סידור הגט, יגיעו בני הזוג יחד עם עדים שמכירים אותם, לרוב מדרגת משפחה ראשונה, ובית הדין הרבני ינהל את טקס הגירושין היהודי, שבסיומו בני הזוג יהיו גרושים כדין.

        במקרה שאחד מבני הזוג מסרב להתגרש, הליך הגירושין בבית הדין הרבני יהיה מורכב. על מנת להגיע לשלב סידור הגט, בן הזוג שמבקש להתגרש יידרש להוכיח עילת גירושין מוצדקת, שתחייב בגירושין.

        הליך זה יכול להמשך שנים. כמו כן, אם בן הזוג ממשיך לסרב להתגרש, גם לאחר שבית הדין פסק שעליו להתגרש, ההליך יכול לקחת גם עשרות שנים, לפני שתזכו להגיע לסידור הגט.

        איך מתגרשים – מסקנות

        אלו היו התשובות לשאלה איך מתגרשים. גירושין הם התנסות שחשוב לדעת כיצד לעבור אותה, בשל השפעתה הרבה על החיים האישיים והכספיים. חשוב לשמור על השקט הנפשי בכל תהליך הגירושין. יש לאפשר מקום להידברות עם בן הזוג, אך מאידך, אין לתת לו לנצל אתכם.

         

        איך מתגרשים - שאלות נפוצות

        איך מתגרשים בבית המשפט לענייני משפחה?

        בבית המשפט לענייני משפחה לא מתגרשים. בית המשפט עוסק בחלוקת הזמן ההורי עם הילדים וכן בעניינים הכספיים והרכושיים הכרוכים בתביעת הגירושין. גם אם פתחתם לראשונה הליך יישוב סכסוך באמצעות בית המשפט, הגירושין עצמם ייערכו בבית הדין הרבני.

        איך מתגרשים בבית הדין הרבני?

        אם נחתם בין בני הזוג הסכם גירושין, בני הזוג יכולים לפנות לביהמ"ש או לביה"ד על מנת לאשרו. לאחר מכן, יש לפנות לביה"ד בבקשה לסידור גט. אם הצדדים לא גיבשו הסכמות, בתום תקופת עיכוב ההליכים, הצד שפתח את הליך יישוב הסכסוך, רשאי להגיש תביעת גירושין לביה"ד ולכרוך אליה כל תביעה אחרת שבסמכותו של ביה"ד

        איך מתגרשים בארץ אם התחתנו בחתונה אזרחית בחו"ל?

        גם אם התחתנתם בחו"ל, אתם חייבים לעבור בבית הדין הרבני מכיוון שהוא הסמכות היחידה לאשר גירושין. ביה"ד רואה בנישואים אזרחיים "נישואים מספק" המחייבים גט לחומרא. גם כאן ניתן להגיע להסכם גירושין ולהגישו לאישור בביהמ"ש לענייני משפחה או בביה"ד ולאחר מכן יש לקיים את הגט לחומרא.

        איך מתגרשים בצורה הטובה והיפה ביותר?

        מומלץ להגיע להסכמות מוקדמות ולחתום על הסכם גירושין, להימנע מעירוב הילדים כתוצאה מליבוי יצרים; מומלץ להתכונן נפשית וכלכלית ליום שאחרי – והכי חשוב, לשמור על הרמוניה משפחתית עד כמה שניתן גם בתקופת הגירושין.

        *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

        לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
        פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

          מדריך משפטי למתגרש